“We moeten ons idee van wat het betekent om een autodealer te zijn veranderen”

Tijdens een evenement gewijd aan de autodistributie, georganiseerd door onze Franse collega’s van Auto Infos, deelde Jean-Philippe Imparato, directeur van Peugeot binnen de PSA Groep, zijn persoonlijke overtuigingen met betrekking tot de autodistributie.

Jean-Philippe Imparato begon met het aanpakken van de noodzakelijke, drastische kostenverlaging die de dealers zullen moeten doorvoeren.

“Ik denk dat de distributie van auto’s grondig zal worden herzien, dat ze de weg van de digitalisering en een drastische vermindering van de kostenstructuur, de vastgoedkosten en de structurele kosten zal inslaan, maar dat ze haar plaats zal behouden. Naar mijn mening zullen dealers blijven bestaan, maar zullen ze worden omgevormd door de toezichthouder en de klant”.

“-50% CO2, dat is 50% minder werk in de automobielindustrie.”

Jean-Philippe Imparato, directeur Peugeot binnen de PSA-groep

Imparato gaat verder: “Online verkoop, digitalisering, elektrificatie… – 50% CO2 in 2030, het is niet eenvoudig. Het is nu de wetgever die de markt maakt, een beetje zoals in de wapenindustrie, niet meer de klant of de dealer. En degenen die denken dat de toezichthouder niet alles zal doen, hebben het mis. Als ik provocerend wil zijn, zou ik zeggen dat 50 procent minder CO2 betekent dat er 50 procent minder banen in de auto-industrie zijn. We zullen een enorme digitale migratie moeten maken. De auto-industrie en de after-sales service zullen een aanzienlijke ontwikkeling doormaken. Zonder de reserveonderdelen te vergeten… Terwijl we erg gefocust zijn op het origineel onderdeel, zullen we de onafhankelijke aftermarket moeten ontwikkelen. Al met al zullen we de manier waarop we de dealerzaken en al onze bedrijven in het algemeen zien, moeten veranderen. Maar het is stimulerend, er zijn positieve effecten te verwachten van deze ontwikkeling.”

“Tegen 2030, denk ik dat de overheadkosten van de dealer ver onder de 3% moeten vallen.”

Jean-Philippe Imparato, directeur Peugeot binnen de PSA-groep

Zullen de distributeurs hun bedrijfsmodel moeten veranderen? Niet zeker”, antwoordt de directeur van Peugeot.

“E-business is de sleutel. In 2030 zal 70 tot 80% van ons bedrijf digitaal zijn, daar ben ik vrij zeker van, maar er zullen ook contactpunten moeten zijn. Kopers willen een auto, elektrisch of niet, uitproberen, vandaar het belang van de klantervaring als aanvulling op digitaal. Ik weet niet of we ons bedrijfsmodel zo hard moeten veranderen. Maar ik denk dat tegen 2030 de vastgoedkosten niet meer dan 0,5% van de omzet mogen bedragen, dat de structurele kosten ruim onder de 3% moeten komen, en dat ook de after-sales service zal veranderen.

“Distributeurs en constructeurs zullen inspanningen moeten leveren.”

Jean-Philippe Imparato, over de meerkost van elektrische wagens

Jean-Philippe Imparato besluit over de (financiële) inspanningen die constructeurs en dealers te wachten staan in het kader van CO2-reductie.

“Om de CO2-reductiedoelstellingen te halen, zullen we moeten kiezen voor elektrische voertuigen, met klanten die geen loonsverhoging krijgen en zich de extra kosten niet kunnen veroorloven. Distributeurs en fabrikanten zullen zich moeten inspannen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!