Webinar Autovista: “Regering zonder daadkracht heeft negatieve impact op herstel tweedehandsmarkt”

Autovista Group hield vandaag een webinar over de restwaardes in verschillende Europese landen. Drie kwartier lang werden we Eurosonggewijs over het continent geleid naar de werkkamers van de vele experts – “Hello Europe, this is Berlin speaking” – om er het effect van corona op de lokale markt te ontdekken. En één ding is zeker: het worden geen “twelve points for Belgium”.

De Europese automarkt is diep getroffen door corona en de crisis zal potentieel zwaarder zijn dan die van 2008-2009, is de niet mis te verstane conclusie van Autovista. Toch zijn er ook mogelijkheden: de “angst” voor openbaar vervoer kan de tweedehandsmarkt een tijdelijke boost geven en verschillende overheden nemen incentives om vooral de aankoop van ecologische wagens te ondersteunen.

En vooral in dat laatste schiet ons land voorlopig tekort. “We hebben meer dan een jaar na de verkiezingen nog altijd geen daadkrachtige regering”, merkte expert Idesbald Vannieuwenhuyze, die dit jaar een daling van 30 à 40% voor de markt voor nieuwe wagens ziet, droogjes op. “Hierdoor zien we geen echte visie op lange termijn voor de autosector en ook de overheidsincentives blijven uit.”

Kleine daling restwaardes

Nochtans biedt een intelligent relancebeleid heel wat voordelen. “Dit is een tijd van verandering en dus van nieuwe opportuniteiten”, weet Vannieuwenhuyze. “Enerzijds zal de vraag naar privaat vervoer stijgen, anderzijds groeit ook de vraag naar ecologische voertuigen. En dan hebben we het nog niet over de manier waarop in de toekomst gependeld zal worden.”

Toch ziet Vannieuwenhuyze de restwaardes voor de volgende jaren licht dalen, van 3% dit jaar over 1,9% volgend jaar en 1,4% in 2022. De impact van corona zal zich dus nog even laten voelen …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!