Nieuw wetsvoorstel moet bedrijfswagenpark fors vergroenen

Ziet het bedrijfswagenlandschap er na 2023 volledig anders uit? Als het van Egbert Lachaert afhangt alvast wel. Het Kamerlid van Open VLD diende een wetsvoorstel dat het fiscale voordeel voor vervuilende wagens wil laten uitdoven tussen 2023 en 2028. Lachaert ziet de bedrijfswagen immers als het ideale middel om de Belgische vloot te vergroenen. 

Concreet komt Lachaerts voorstel erop neer dat de aftrekbaarheid voor wagens met een CO2-uitstoot geplafonneerd op 85 procent wordt. De ondergrens (nu nog 50, vanaf 2020 40 procent) wordt dan weer geschrapt voor wagens die vanaf 1 januari 2020 worden aangeschaft. Groene wagens blijven 100 procent aftrekbaar. Over de volgende jaren zou het fiscale voordeel voor wagens met CO2-uitstoot geleidelijk aan worden afgebouwd, om volledig uit te doven in 2028. Dat zou de bedrijven voldoende moeten triggeren om de elektrische kaart te spelen.

“Hiermee breken we niet in ­bestaande leasecontracten in en geven we de autosector, de werkgevers en de leasemaatschappijen voldoende tijd om de omslag voor te bereiden en te realiseren”, maakt Lachaert zich sterk.

“Werkgever en werknemer niet straffen”

“Bovendien wordt met de maatregelen de werknemer niet geraakt, die zal immers zijn bedrijfswagen kunnen behouden”, aldus Lachaert. “Ook de werkgever wordt niet gestraft wanneer hij een groene bedrijfswagen aanbiedt.”

Daarenboven zou de maatregel tot een vergroening van het totale Belgische wagenpark moeten leiden. Want, besluit Lachaert, “vergeet niet dat de bedrijfswagens van vandaag de particuliere tweedehandswagens van morgen zijn.”

Ondertussen stromen ook de eerste reacties op Lachaerts voorstel binnen. Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta, de federatie van Belgische autoverhuurders, verstuurde onderstaande, niet mis te verstane tweet:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!