“WLTP creëert volgend jaar nieuwe reeks nephybrides”

Dat de ‘valse plug-in hybride’ de autofiscaliteit een pak ingewikkelder maakt, staat buiten kijf. Maar ze maakt ze ook een pak duurder voor wie niet oplet op korte … maar ook op langere termijn.

Wie vandaag rondrijdt met een ‘valse hybride’, wordt immers fiscaal afgestraft. De aftrekbaarheid daalt meestal van (bijna) 100% naar een cijfer tussen 40 en 50%. En het VAA? Dat maakt dan weer de omgekeerde beweging. Uit een simulatie van de informatiegroep Wolters Kluwer blijkt dat de hogere CO2-waarden voor PHEV’s ertoe leiden dat het VAA van een Porsche Cayenne verviervoudigt van 3.263,69 naar 12.565,21 euro. Dat voor een Mercedes C350e (ondertussen vervangen door de C300e, die wel fiscaal interessant is) gaat van 1.717,51 naar 3.563,83 euro.

Wolters Kluwer-expert Koen Janssens wil zelfstandigen, bedrijven, leasingmaatschappijen en bedrijfswagenbezitters waarschuwen voor de impact van WLTP in 2021. Onder invloed van de nieuwe CO2-waarden (vandaag worden nog altijd de naar NEDC teruggerekende WLTP-cijfers gebruikt), ontstaat er volgens hen immers een nieuwe reeks nephybrides. De fiscalisten van Wolters gaven ons alvast deze twee voorbeelden mee:

Volvo XC60

Het eerste voorbeeld dat Wolters Kluwer aanhaalt, is de Volvo XC60 T8 – volgens NEDC2.0 CO2 42 à 47 gram CO2, maar volgens WLTP 53 à 57 gram CO2. In concreto betekent in 2020 een aftrekbaarheid tussen 95% à 100%.  Maar vanaf 1/1/2021 verandert dit compleet, aangezien het voertuig niet meer voldoet aan de PHEV-voorwaarden (meer dan 50 gram CO2).

Dit betekent dat de aftrekbaarheid in 2021 terugvalt naar 50%. Het Voordeel Alle Aard (de prijs blijft hetzelfde, maar met de corresponderende CO2-waarde volgens WLTP van 189 gram) zien we een stijging naar zo’n 700 à 710 euro (komende van 210 euro). Meer dan een verdrievoudiging dus. 

Audi Q5

Een ander voorbeeld is de Audi Q5 TFSIe 50 – volgens NEDC2.0 heeft die 46 gram CO2, maar volgens WLTP wordt het 51 gram CO2. In 2020 is die 98% aftrekbaar. Voor 2021 moeten we op zoek naar het corresponderende benzine-model en die heeft maar liefst een WLTP CO2-waarde van 192 gram. Dat betekent qua aftrekbaarheid opnieuw een verlies van 48% naar een aftrekbaarheid van 50% (en die geldt dus ook voor alle kosten zoals onderhoud, laden en tanken). Qua voordeel alle aard betalen we in 2020 zo’n 175 euro per maand, maar in 2021 wordt dat plots 595 à 600 euro per maand.

Disclaimer: Hoewel ze er bij Wolters Kluwer van uit lijken te gaan dat WLTP gebruikt zal worden voor de berekening van de fiscaliteit in 2021, ligt dit op het moment van schrijven wettelijk nog niet vast. We weten wel dat de Europese regelgever heeft bepaald dat de invoering van WLTP in principe belastingneutraal dient te zijn voor de gebruiker. Of en hoe hier fiscaal gevolg aan gegeven zal worden door de overheid, is nog niet duidelijk. Blijf zeker FLEET.be volgen om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwigheden op dit vlak!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!