WLTP-cyclus forse klap voor plug-in hybrides

De nieuwe, strengere WLTP-testcylus zorgt ervoor dat plug-in hybrides minder voordeel hebben van hun batterij. Het gevolg? Een grotere CO2-uitstoot, zelfs in die mate dat heel wat modellen fiscaal minder aantrekkelijk worden. Verschillende constructeurs zetten hun stekkerhybrides dan ook even on hold.

Zo meldt Automotive News Europe dat Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Porsche hun plug-ins niet zullen aanbieden tot er een oplossing is gevonden voor dit probleem. Daardoor zijn bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTE en Passat GTE, respectievelijk de vierde en tweede populairste stekkerhybride in Europa, niet meer bestelbaar, net als de plug-in variant van de Porsche Panamera, goed voor 69 procent van de verkoop van het model. Wanneer zij terug beschikbaar zijn, is nog niet bekend.

Doordat wagens nu getest worden met volle én lege batterij, gaat de CO2-uitstoot de hoogte in, met verregaande fiscale gevolgen. Zo verliezen de wagens door hun hogere emissies bijvoorbeeld in Duitsland hun recht op een premie van 3.000 euro.

En ook in België komen de plug-ins in de problemen, want vanaf 2020 hebben zij een batterijcapaciteit van 0,5 kWh per 100 kilo en een maximale CO2-emissie van 50 g/km nodig om fiscaal interessant te blijven. En zoals u ongetwijfeld heeft gezien in onze tabel, haalden heel wat stekkerhybrides die laatste grens maar net. Het hoeft dan ook geen betoog dat deze modellen meestal de drempel niet halen in NEDC 2.0, waardoor hun fiscaal voordeel wegvalt.

Oplossing onderweg?

Mercedes, dat momenteel geen plug-ins aanbiedt, start binnen twee maanden wel met de productie van S- en E-klasses met een stekker. Volgend jaar volgt de C-klasse hun voorbeeld. Het trio zal een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km hebben, werd bevestigd bij onze eerder geciteerde bron. Andere populaire hybrides werden dit jaar al geüpdatet/zullen geüpdatet worden om fiscaal interessant te blijven, denk maar aan de Mitsubishi Outlander PHEV en de BMW X5, die beide op een grotere batterij kunnen rekenen.

De 330e van de BMW wordt dan weer wel uit het gamma gehaald, de 740e en 225 Xe Active Tourer blijven beschikbaar, maar halen de 50 g CO2/km niet. Bij Volvo halen de V60, S90, V90 en XC60 de voorgenoemde drempel.

Het hoeft dan ook geen betoog dat de tabel die u op FLEET.be terugvindt, verouderd is en nood heeft aan een update. Wij wachten nog even tot de meeste constructeurs hun huiswerk af hebben om te beginnen rekenen. Schrijf u zeker in op onze nieuwsbrief als u die info niet wil missen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto Fleet