WLTP en alternatieve aandrijvingen: Belgische vloten tonen zich reactief

In haar laatste Europese barometer ondervraagde het Observatorium van de Bedrijfswagen 3.300 Europese bedrijven (KMO’s, grote en heel grote ondernemingen) over hun gedrag met betrekking tot WLTP en hun mening over alternatieve aandrijvingen. En het minste dat we kunnen zeggen, is dat België heel gevoelig is aan die twee elementen.

Mix van aandrijvingen

Bijna twee Belgische wagenparkbeheerders op drie (64% om precies te zijn) integreerden of hebben de intentie om voertuigen in hun wagenpark te integreren met een andere aandrijving dan de klassieke diesel of benzine. Het Europese gemiddelde staat op 44%.

1. Niet herlaadbare hybride wagens

Wanneer we de verschillende types bekijken, behoort België vaak tot de beste leerlingen van de klas. 51% van de fleetowners in ons land richtte zich al op herlaadbare hybride wagens of is dat ten minste van plan. Hiermee neemt België de tweede plaats in op de Europese lijst, waar het gemiddelde slechts op 29% ligt.

2. Herlaadbare hybride wagens (plug-in)

Opnieuw de tweede plaats in Europa voor de Belgen. Dit keer wanneer het gaat om de integratie van plug-in hybride wagens: 43%, dat is 20 procentpunt meer dan het Europese gemiddelde.

3. Elektrische wagens

De interesse voor de elektrische wagen is iets minder groot. Met 37% van de Belgische ondernemingen die nadenken over EV’s of ze reeds integreerden in hun wagenpark (Europees gemiddelde: 26%) neemt ons land de derde stek op het podium in.

4. Wagens op CNG

Waar LPG en waterstof slecht op de interesse van 8% van de Belgische wagenparkbeheerders kan rekenen, laat 19% zich verleiden tot CNG. Ons land is daarmee Europees koploper, voor Italië en het Verenigd Koninkrijk. Het Europees gemiddelde is slechts 8%.

WLTP

Nog volgens het Observatorium beroept 82% van de Belgische ondernemingen (tegenover het Europese gemiddelde van 59%) zich op een car policy die rekening houdt met de CO2 uitstoot. Ons land is daarmee eerste in het klassement. Dat is zeer logisch en betekent dat de WLTP testcyclus de Europese en Belgische car policies zal beïnvloeden.

44% van de Europese bedrijven bevestigt dat WLTP een invloed zal hebben op de car policy. 18% moest zijn car policy zelfs al aanpassen aan de nieuwe testcyclus. Hoe groter het bedrijf/wagenpark, hoe groter de impact van WLTP.

En wanneer we toch over WLTP spreken: België neemt de leiding in volgende klassementen die gelieerd zijn aan de maatregel:

  • 69% van de Belgische bedrijven pasten hun car policy al aan (of zijn van plan om dat in de volgende drie jaar te doen) in functie van WLTP (Europees gemiddelde: 44%).
  • Dit gebeurde al in 60% van de bedrijven met 1 tot 99 werknemers (Europees gemiddelde: 36%).
  • Dit gebeurde al in 80% van de bedrijven met 100 of meer werknemers (Europees gemiddelde: 53%).
Tags: Fleet