WLTP: op naar een inschrijvingsrecord in de maand augustus!

Bevestiging werd ons reeds gegeven door Febiac, dat dagelijks de inschrijvingscijfers ontvangt van het DIV: augustus wordt een recordmaand. Tot deze morgen waren er meer dan 40% extra wagens ingeschreven tegenover augustus 2017. Zowat 50.000 wagens zullen dus deze maand worden ingeschreven.

De nieuwe WLTP-testcyclus is vanzelfsprekende de reden achter deze spectaculaire stijging. Want in België zal voor NEDC-wagens nog maar 10% van het verkoopsvolume van de twaalf voorgaande maanden mogen worden ingeschreven vanaf 1 september 2018 (en dit tot 1 september 2019). Een merk dat bijvoorbeeld 35.000 wagens per jaar verkoopt, zal dus nog 3.500 wagens gehomologeerd volgens het oude NEDC regime mogen verkopen.

Alles wat die 10% overstijgt, moet voor 31 augustus worden ingeschreven door de concessiehouders. Maar dat laatste is geen oorzaak van de sterke stijging, want het gaat maar om een honderdtal wagens, klinkt het.

In ieder geval, om aan dat cijfer te raken en het aantal inschrijvingen door de concessiehouders te beperken, hielden de merken doorheen de zomer diverse promotie-acties, en net dat is de oorzaak van de grote stijging in het aantal inschrijvingen deze maand.

Traxio maakt zich zorgen

Traxio vreest absurde situaties in de garagesector.

“Indien FOD Mobiliteit niet dringend actie onderneemt om erger te voorkomen, dreigen vele bezitters van een nieuwe niet-ingeschreven wagen met een gelijkvormigheidsattest met de oude NEDC-uitstoottestwaarden (veelal geproduceerd voor juni van dit jaar) zowel bij de autodealer of autohandelaar als de particulier (die om welke reden dan ook wacht met inschrijven van de gekochte wagen) na 31 augustus onder geen enkel mogelijk beding nog hun auto te kunnen inschrijven of te gebruiken op de openbare weg. De spiksplinternieuwe Euro 6-wagens weliswaar met het oude NEDC-attest, wanneer ze niet op de in aantallen noodgedwongen opgelegde gelimiteerde lijst van de invoerder (merk per merk) staan en tijdig bij de DIV-diensten van ons land werden ingediend, volledig waardeloos worden.”

Het zijn de eindverkopers (garagebedrijven en niet-officiële invoerders)  en de eindkopers met recent gekochte stocks die hier de dupe zullen zijn en de financiële gevolgen zullen dragen voor de om diverse goede redenen niet ingeschreven ‘NEDC’-wagens. Voor velen kan het een serieuze financiële kater betekenen. Ook het statuut van tweedehands wordt hen niet gegund, waardoor men aangeeft dat vervuilende tweedehandse ingeschreven wagens (Euro 2, 3 en 4) wel kunnen worden ingeschreven en gloednieuwe milieuvriendelijke wagens met Euro 6-norm niet. Wie begrijpt dit nog?

Er zijn oplossingen uit te werken op niveau van de Dienst Inschrijvingen (DIV) zoals in het buitenland om ondanks de geldende Europese strakke regeling terzake, de resthandel van deze ‘NEDC’-voertuigen mogelijk te maken voor het einde van het jaar maar men kiest voor de harde onverbiddelijke weg zonder concreet overleg met de sector van de autodealers en garagebedrijven. De gewestelijke overheden die verantwoordelijk zijn voor de homologatie en taxatie van de wagens wassen hun hand in onschuld en wachten af, alsof het enkel een probleem van de autosector zou zijn.

Het gaat om een aanzienlijk aantal nieuwe wagens die van de ene dag op de andere, uitgezonderd de optie export buiten de EU, tot schroot herleid worden. Welkom in de Belgische versie van de circulaire economie!

TRAXIO vraagt dringend dat FOD Mobiliteit (meer bepaald DIV) een haalbare praktische oplossing uitwerkt in samenspraak met de sector. Rechtszekerheid is het minste wat verwacht mag worden van de overheid als belastingbetaler!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto