WLTP in Vlaanderen: factuur voor de automobilist stijgt fors

WLTP kostprijs automobilist

Vorige week berichtten we al dat de onderhandelaars voor de nieuwe Vlaamse regering eraan denken om de WLTP-testcyclus te integreren in de gewestelijke fiscaliteit. Dat dat de regelgeving in ons land alleen maar compliceert, ook dat kon u hier al lezen. Maar nu becijferde automobiel- en tweewielerfederatie ook wat de kostprijs van die overstap naar WLTP de automobilist is. Een flinke duit, zo blijkt …

Zoals u weet, werd de WLTP-testcyclus in het leven geroepen om de verouderde, NEDC-procedure te vervangen, die in de realiteit niet zo nauwkeurig bleek. De WLTP verbruiks- en uitstootcijfers van wagens liggen dan ook een stuk hoger dan de oudere NEDC-waarden. En dat zorgt natuurlijk voor hogere belastingen wanneer dat systeem gebaseerd is op uitstoot.

Sectorfederatie Febiac berekende de invloed van WLTP op de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalig te betalen belasting op inverkeerstelling (BIV) voor een aantal courante modellen. Belastingen die u ook moet betalen indien u als Vlaams bedrijf een auto koopt op naam van uw bedrijf.

Averechts effect

Zo zou voor een kleine stadsauto met benzinemotor de BIV stijgen van 114 naar 231 euro. De kostprijs voor de automobilist stijgt dus flink indien Vlaanderen morgen overstapt op WLTP . Maar pas echt extreem wordt het voor een compacte middenklasser op benzine. Daar stijgt de BIV zelfs van 357 naar maar liefst 850 euro. Bij hybridewagens blijft de stijging daarentegen beperkt.

BMW 330e
Bij (plug-in) hybridewagens blijft de stijging beperkt.

Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, zelfs nog forser. Een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor wordt ruim drie keer duurder aan BIV.

“De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen”, reageerde het bij monde van woordvoerder Joost Kaesemans. Bij Febiac verwacht men dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden uit vrees voor de hogere belastingen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!