Woon-werkverkeer: 15% van de Belgen besteedt er meer dan 2 uur aan

Vandaag is 15% van de Belgen 2 u of meer onderweg van of naar het werk. Dit percentage is de laatste twee jaar gestegen.
Gemiddeld zijn we al langer dan veertig minuten onderweg, enkele reis. Dat maakt meer dan 1u 20 heen en terug. Er zijn ook meer Belgen die meer dan 40 km per dag afleggen. Dat aandeel steeg sinds 2010 van 28,3% tot 33,5% of één derde van alle Belgen. Dit zijn de opvallende conclusies uit de jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 2500 werknemers in België. Kan een elektrische fiets soelaas bieden? Hij maakt ook grotere woon-werkafstanden overbrugbaar. Werknemers in Vlaamse bedrijven ontvangen het vaakst een fietsvergoeding voor hun woon-werkverkeer.
  • Gemiddeld bedraagt de pendeltijd in België 1u 20 min per dag;
  • Vijftien procent doet er zelfs 2u of langer over;
  • Een derde van alle Belgen legt meer dan 40 km per dag af;
  • Van wie langer dan 1,5u per dag onderweg is, zegt bijna 10% actief op zoek te zijn naar een andere job;
  • “Met de (elektrische) fiets was u er al geweest”: fietsvergoedingen vooral populair in Vlaanderen, met de provincies Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen op kop.

Een langer traject betekent een (minimaal) groter risico op een groter verloop

“We zien een verband met de verloopintentie, maar enkel als de pendeltijd boven de 90 minuten uitsteekt”, vertelt Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx. “Zo zijn medewerkers die anderhalf uur of langer per dag onderweg zijn, actiever op zoek naar een andere werkgever. In de categorie die anderhalf uur of langer onderweg is, stijgt het aandeel actief zoekenden naar 8%. Zij die minder lang onderweg zijn, zijn maar half zo actief op zoek.”

Vooral de Vlaming fietst (met vergoeding) naar het werk

SD Worx berekende dat gemiddeld elf procent van de werknemers in de privé een fietsvergoeding krijgt. Veerle Michiels: “Als we afgaan op de fietsvergoedingen, dan zien we grote regionale verschillen. De fiets is het meest populair bij bedrijven in Vlaanderen: 14% van medewerkers krijgt er een fietsvergoeding. In Brussel is de fietsvergoeding veel minder ingeburgerd: 4% van wie in Brussel werkt, ontvangt een fietsvergoeding. In Wallonië is dat slechts 1%.”

In Vlaanderen liggen de provincies Antwerpen (16,7%), Oost-Vlaanderen (15,7%) en West-Vlaanderen (14,1%) op kop qua fietsvergoedingen.

Tot 100 euro netto per maand

Een cijfervoorbeeld toont zeer goed aan dat de fietsvergoeding financieel stimuleert, niet alleen voor de grotere afstanden maar ook voor de dagelijkse korte afstanden. Wie bijvoorbeeld 30 km van het werk woont en tweemaal per week met de fiets komt, geniet al gauw van een netto vergoeding van 110,4€ per maand (0,23€ x 60 kilometer heen en terug x 2 dagen per week, x 4 weken per maand). Ook voor wie dicht bij het werk woont of een stuk met de fiets aflegt, bijvoorbeeld 5 km enkel, levert dat een mooie extra op. Wie twee dagen per week naar het werk fietst, ontvangt 18,4 €fietsvergoeding; op jaarbasis levert dat +/- 220 EUR netto op.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!