Wordt Autosalon Brussel de enige overlevende?

Febiac, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie, heeft gisteren haar jaarlijkse Algemene Vergadering annex persconferentie gehouden. Voor het eerst digitaal, zoals dat gaat in coronatijden. U kan die persconferentie trouwens hier integraal bekijken. Opvallend in het promofilmpje vooraf: de Brussels Motor Show wordt dik in de verf gezet. Een gok of een slimme zet?

Dat het niet goed gaat met de evenementensector is een understatement. En die malaise is ook voelbaar in de automobielbranche. Het Brusselse Autosalon kon gelukkig nog doorgaan begin dit jaar maar het gerenommeerde Salon van Genève moest forfait geven. Bovendien ziet de toekomst voor het Zwitserse salon er niet goed uit. Volgens Sandra Mesquita, directeur van het salon, dreigt zelfs een faillissement. Dat er volgend jaar een editie komt, is volgens hem allesbehalve zeker. Hij verwijst ook naar het feit dat ieder jaar zowat 10.000 journalisten naar Genève komen, iets wat in deze tijden niet meer evident is. Of die pessimistische visie bewaarheid wordt, valt nog te bekijken. Tenslotte gaan de Europese grenzen nu weer open en zijn vliegreizen ook weer mogelijk.

Het ultieme argument is commercieel

De Brussels Motor Show moet natuurlijk de rekening niet maken van de andere salons. Het moet vooral naar zijn eigen – unieke – profiel kijken. En dat is commercieel. Zowat alle merken realiseren een groot deel (tot een derde) van hun verkoopsvolumes in het begin van het jaar dankzij het Autosalon en de daaraan gekoppelde acties via de dealernetwerken. Brussel verschilt daarin fundamenteel van andere Salons, waar mediacoverage en wereldpremières op de voorgrond staan. De constructeurs hebben de afgelopen weken en maanden hun toevlucht genomen tot digitale perspresentaties van nieuwe modellen. Zullen ze hier mee verder gaan of droogt het digitale parcours snel weer op bij gebrek aan beleving? Tenslotte is naar een beeldscherm kijken niet bepaald hetzelfde als een auto in het echt zien. De toekomst zal het uitwijzen …

De Brussels Motor Show moet natuurlijk de rekening niet maken van de andere salons. Het moet vooral naar zijn eigen – unieke – profiel kijken. En dat is commercieel.

Maar terug naar Brussel. In het licht van de dramatische verkoopcijfers van de afgelopen maanden kunnen automerken hun achterstand dit jaar nooit meer goed maken. Dus zit er nog meer druk op de ketel om dat volgend jaar goed te maken. Dit is ook het sleutelargument van Febiac naar zijn leden toe. Bij de federatie blijft men dan ook vol vertrouwen dat het wel goed komt. Stiekem hoopt men wellicht op nog meer. Als de andere autosalons sneuvelen, kunnen constructeurs misschien migreren naar één groot Europees Salon per jaar waar ze hun wereldpremières presenteren. Brussel zet zichzelf met zijn centrale ligging daarbij in de schijnwerpers.

Zuiveringssysteem met UV-C-lampen

Veel zal ook afhangen van hoe de situatie rond corona de komende maanden evolueert. Het is nog een volle zes maanden tot januari 2021. Komt er sneller dan verwacht een vaccin, dan zou de lucht heel snel kunnen opklaren. Niet dat men daar op gokt bij Febiac. Men bekijkt verschillende scenario’s om het Salon te laten doorgaan. Een daarvan wordt trouwens voorzien door Brussels Expo zelf. De Heizelpaleizen van Brussels Expo worden tegen het einde van de zomer uitgerust met een nieuw ziektekiemdodend zuiveringssyteem dat gebruikmaakt van UV-C-lampen. De installaties moeten de 120.000 vierkante meter in de evenementenhallen ‘covid-safe’ maken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine