Yves Bonnefont (CEO DS): “De heisa rond CO2 biedt ons merk mogelijkheden “

Als relatief jong merk zoekt DS zijn plaats in het autolandschap. Ook al lijken de eerste stappen moeilijk, toch zijn de vooruitzichten veelbelovend. ‘Dirigent’ Yves Bonnefont geeft de toon aan.

Geschreven door Julien Libioul

De Belgische markt is een bijzondere markt vanwege de vele bedrijfswagens. Wat is uw strategie in dit opzicht?

Bonnefont: “De fleetmarkt is essentieel in België, maar tenslotte verschilt die markt niet zo veel van de particuliere automarkt. Onze uitdaging is in feite om de eindgebruiker het merk te laten ontdekken. We moeten ervoor zorgen dat die bestuurders plaatsnemen in onze wagens, ermee rijden en de technologie en de persoonlijkheid van het jonge merk DS ontdekken.”

Wie zijn uw klanten?

Bonnefont: “DS is een ‘veroveringsmerk’. Wij gebruiken een soort tool die we de Brand Building Index noemen en waarmee we kunnen bepalen waar de klanten van het merk vandaan komen. Wat blijkt? Dat 70 procent van onze klanten niet van de PSA-groep (de groep Peugeot-Citroën-DS-Opel, red.) komt. De helft van deze nieuwe klanten komt van andere premiummerken en de andere helft van volumemerken.”

Is die premiummarkt geen gok, wetende dat die tegenwoordig door het merendeel van de producenten geclaimd wordt?

Bonnefont: “We stellen vast dat de premiummarkt sneller groeit dan die van de massaproducten. En wij hebben een nogal bijzondere manier om premium te zijn. Wij houden ons niet bezig met de pk-wedloop, maar geven voorrang aan de verfijning van het interieur, de technologie en het comfort. We maken handig gebruik van edele materialen op grote oppervlakken en hechten zeer veel belang aan details. De bekleding van al onze stuurwielen is met de hand genaaid! Dat zijn prijzige keuze”

“Verder vinden we dat de technologie ten dienste moet staan van de esthetiek en het design, zoals onze led-koplampen, die niet alleen van uitstekende kwaliteit zijn, maar ook de uitstraling van onze wagens versterken. We zetten ook in op de ‘DS Lounge’ van onze wagens, een comfortabel en ruim interieur met een geluidssysteem van topkwaliteit en het comfort van onze Active Scan Suspension voor onze klanten die uren in de wagen doorbrengen.”

Dus premium zonder te willen imponeren?

Bonnefont: “De automobielindustrie is aan het veranderen door alle heisa die heerst rond CO2. Dat biedt mogelijkheden voor een merk als het onze. En dat belet ons niet om een DS 7 Crossback van 300 pk aan te bieden. Maar het is een andere dynamiek, met kleinere cilinderinhouden, hybride aandrijving en autonoom rijden. De manier om de auto te benaderen verandert, en wij stellen vast dat de markt naar ons toe komt…”

Hoe belangrijk is de elektrificatie voor de toekomst van DS?

Bonnefont: “Een aanzienlijk deel van onze marketingacties is gewijd aan E-Tense, de naam van ons gamma elektrische wagens. Voortaan zullen al onze modellen van bij hun lancering geëlektrificeerd zijn. In 2025 beginnen we aan een tweede fase door te stoppen met zuiver thermische motoren. Al onze wagens zullen dus oplaadbare hybrides zijn.”

Uw ambities als Frans premiummerk waren meteen een vette knipoog naar de internationale markten en in het bijzonder naar China. Wat als u de balans opmaakt?

Bonnefont: “Het is complex. We hadden 14 prioritaire markten bepaald en dat verloopt niet overal goed, in het bijzonder in China. Dicht bij onze fabrieken gaat het nog. Maar China is enorm groot en vanuit marktperspectief kunnen we stellen dat er meer dan één China is. Japan is ons gunstiger gezind, we zijn net gelanceerd in Korea, met positieve vooruitzichten, terwijl Turkije bijvoorbeeld moeilijk aan te boren is vanwege de economische context.”

Is in dat opzicht het ‘Franse’ karakter van DS een ware troef?

Bonnefont: “Wereldwijd is DS in het onderbewuste een Frans merk, een autolabel om mee uit te pakken, de belichaming van de Franse savoir-faire de luxe. Dit is uniek in de wereld. Vele domeinen waarin dit Frankrijk uitblinkt, zijn in onze wagens terug te vinden. We besteden veel aandacht aan het stikwerk, de materialen en in enkele van onze conceptcars hebben we zelfs veren verwerkt … Dat is onze Spirit of avant-garde.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

Bonnefont: “Wij beloven elk jaar een nieuw model. We hebben er nu twee en in totaal willen we uitkomen op zes modellen. Drie ervan zullen SUV’s zijn, drie zullen tot andere categorieën behoren. Er komen nieuwigheden aan voor de SUV’s. Het is een segment dat zeer gewaardeerd wordt, in het bijzonder vanwege de rijpositie, maar de stroomlijn van deze wagens blijft een belangrijke uitdaging.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!