Oplaadbare hybride voertuigen (plug-in hybrides) kunnen alleen op elektriciteit rijden. Ze kunnen ook alleen op thermisch vermogen draaien. Hoe zit het met zelfopladende hybrides? Zes Lexus-voertuigen werden getest in de regio Parijs.
Bij Toyota, de uitvinder van de zelfopladende hybride technologie, is het de boordcomputer die het energieverbruik beheert, met de nadruk op “nul-uitstoot”.
Twee Franse (poly)technische professoren testten drie Lexus UX 250h’s en drie Lexus ES 300h’s “met volledige integriteit” op verzoek van het merk. Doel: “Met onpartijdige en concrete antwoorden de voordelen van de zelfopladende hybride technologie bevestigen, in termen van energiebesparing en emissiereductie”.
In deze studie zijn 106 tests opgesteld op een 33 kilometer lang traject dat stedelijke en peri-urbane wegen combineert met “stedelijke” snelweggebieden in de zuidelijke voorsteden van Parijs. De tests vonden plaats op verschillende tijdstippen van de dag, altijd op weekdagen. In totaal hebben de zes Lexussen meer dan 3.540 kilometer afgelegd.
Over het gehele traject heeft de studie kunnen aantonen dat Lexus 63,4% van de tijd en 45,9% van de afstand in de volledig elektrische modus rijdt (d.w.z. zonder uitstoot).
Als we alleen rekening houden met de acceleratiemodus, d.w.z. de fasen waarin het aandrijfvermogen op de wielen wordt overgebracht (d.w.z. exclusief de stop- en vertragingsfasen) en die overeenkomen met de hoogste CO2-uitstoot voor een voertuig met verbrandingsmotor, werken de Lexus-voertuigen in 40,8% van de tijd en 25,4% van de afgelegde afstand in de nul-emissiemodus.
Maar het is natuurlijk in stedelijke gebieden dat de zelfopladende hybridemotor het meest efficiënt is. In dat gebied werkt hij 85,5% van de tijd en 74,5% van de afstand in de elektrische modus.
#Auto