Het aantal bedrijfswagens dat in ons land rondrijdt, is meermaals voorwerp van (politieke) discussies geweest. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer gaf onlangs een antwoord op deze vraag.
Al is dat antwoord tweeledig. Onder bedrijfswagen wordt in het algemeen verstaan een wagen die door een bedrijf of werkgever aan een werknemer ter beschikking wordt gesteld en die voor privédoeleinden mag worden gebruikt. Deze wagens worden beschouwd als een voordeel in natura voor de werknemer.
Maar naast deze wagens, vaak (soms verkeerdelijk) salariswagens genoemd, bestaan ook de wagens die een bedrijf ter beschikking stelt van CEO’s en bedrijsfleiders. Beide cijfers met elkaar optellen, is echter moeilijk.
CO2-bijdrage
De gemakkelijkste manier om het aantal salariswagens te kennen, is immers via de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Aan deze instelling moet immers de CO2-bijdrage, ook gekend als solidariteitsbijdrage, betaald worden. Ook voor werknemers die een bedrijfswagen via het mobiliteitsbudget hebben dient de werkgever een CO2-bijdrage te betalen. CEO’s en bedrijfsleiders … moeten dit echter niet doen!
Lees ook: dit is de solidariteitsbijdrage voor 2025.
Hierdoor is het totale aantal bedrijfswagens berekenen quasi onmogelijk. De FOD mobiliteit houdt het in zijn onderzoek dan ook op bedrijfswagens die bekend zijn bij de RSZ en met andere woorden wel een solidariteitsbijdrage betalen.
5 procent
“We stellen vast dat het aantal salariswagens al meer dan 15 jaar gestaag toeneemt en over deze periode meer dan verdubbelde, gaande van 272.000 begin 2007 naar 626.000 begin 2024. Tussen begin 2023 en 2024 steeg het aantal salariswagens met nog
eens 5%”, lezen we in het onderzoek van de Overheidsdienst. Het aantal bedrijfswagens per jaar kan je in onderstaande tabel bekijken:
Steeds groter aandeel
Belangrijker is echter te kijken naar de relatieve groei van het aantal salariswagens. Die is aanzienlijk groter dan die van het totale wagenpark en het aantal werknemers. Terwijl het aantal werknemers tussen 2007 en 2024 met 16% toenam, nam het aantal salariswagens met 130% toe, een gemiddelde jaarlijkse toename van 5%. Het aandeel werknemers met een salariswagen ging van 7,4 % in 2007 naar 14,7 % in 2024. Dat kan je nagaan in onderstaande grafiek.
De bedrijfswagen neemt met andere woorden een steeds grotere rol in het totale wagenpark van België in. Niet onlogisch, gezien dit type wagens al geruime tijd meer dan 60% van het aandeel nieuw ingeschreven wagens inneemt. Het volledige onderzoek van de FOD Mobiliteit kan je via deze link bekijken.
#Fleet Management