Ann Larosse – ALD Automotive: Er is meer dan één piste naar een duurzame vloot”

Wagens met een brandstofcel rijden op waterstof en hebben – net zoals Battery Electric Vehicles – geen uitstoot. De twee modellen op de markt kan je bij de meeste leasingmaatschappijen wel bestellen maar veel ruchtbaarheid maken ze daar niet rond. Bij ALD Automotive doen ze dat wel. We vroegen aan Ann Larosse, Innovation and CSR Manager bij ALD Automotive Belgium waarom …

Een beperkt aanbod van modellen, weinig tankinfrastructuur en concurrentie van een steeds groter wordend aanbod BEV’s … loont het wel de moeite om brandstofcelvoertuigen aan klanten voor te stellen?

AL: “Als verantwoordelijke voor innovatie volg ik de trends op, onder andere qua aandrijving. We zijn 7 jaar geleden bij ALD Automotive begonnen met de ontwikkeling van het elektrische product en we mogen toch zeggen dat dit al een matuurder product is. Sinds een drietal jaar volgen we ook de ontwikkeling van waterstof als duurzaam alternatief voor transportdoeleinden. We hebben ook contact gezocht met belangrijke spelers zoals DATS24 aan bevoorradingskant en de twee constructeurs die een model aanbieden, Hyundai en Toyota. We hebben twee jaar geleden al besloten om samen met die partners een leasevoorstel te maken. We weten dat het niet om de grote volumes gaat. Maar indien ze het willen proberen, kan dat wel.”

Waterstof heeft een beetje het etiket van ‘eeuwige belofte’ voor transportdoeleinden. Waarom geloof men er bij ALD Automotive toch in?

AL: “De afgelopen jaren zien we toch dat die waterstofeconomie enorm aan belang wint met heel wat nieuwe spelers, zowel op technologisch als logistiek vlak. Die vormen op zich al een interessante doelgroep om fuel cell wagens in hun car policy op te nemen. We zijn ondertussen ook lid van de WaterstofNET en daar hoor ik toch dat de technologie een hoge vlucht neemt. Ingenieurs zijn ervan overtuigd dat er niet alleen toepassingen zullen zijn voor zwaar transport maar ook voor personenwagens.

Bij ALD Automotive zijn wij ervan overtuigd dat de puur elektrische voertuigen en de brandstofcelvoertuigen perfect naast elkaar kunnen bestaan. Meer zelfs, het zal nodig zijn in functie van bepaalde soorten gebruik, zoals mensen die veel kilometers rijden met hun bedrijfswagen of ook voor lichte vracht. Aan productzijde gaat het hard bij de BEV’s maar wij horen toch regelmatig van klanten dat de laadinfrastructuur – zeker bij grotere vloten – voor heel wat bedrijven nog een flinke uitdaging is. Zo hebben wij onlangs nog eens intern berekend dat er bij een elektrisch wagenpark 40 protocollen zijn. Vandaar dat wij een alternatief zoals waterstof zeker ook in ons aanbod willen.”

Blijft het feit dat de twee modellen op de markt meer dan 65.000 euro kosten, de maandelijkse leaseprijs ronde 1.000 euro ligt en dat het geen premiummerken zijn. Hebben klanten daar wel interesse in?

AL: “In de markt zien we dat sinds de problemen met leveringen de mindset veranderd is bij bedrijven. Ze kijken steeds meer naar merken die oplossingen kunnen bieden dan naar de badge. We zien ook merken in de top tien verschijnen die er vroeger niet in zaten. Bovendien beweegt er ook wel wat bij de – vooral Duitse premiummerken – op het vlak van waterstof. Ze hebben dezelfde overtuiging als wij: wanneer je naar verduurzaming gaat, moet je de mensen meerdere pistes aanbieden.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine