Hoewel 1 op de 5 bevraagde bedrijven in ons land een mobiliteitsbudget heeft of wil implementeren, kent de bedrijfsauto nog steeds veel succes. Maar liefst 9 op de 10 bedrijven geeft aan dat hun wagenvloot stabiel blijft of op korte termijn zelfs nog een groei zal kennen. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Mobility and Fleet Barometer’ van het Arval Mobility Observatory, het kenniscentrum van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval
Naar aanleiding van de jaarlijkse barometer van het Arval Mobility Observatory in 30 landen, werden 300 Belgische (kleine, middelgrote en grote) bedrijven bevraagd over hun mobiliteitsaanbod.
Het bedrijfswagenpark is vrij stabiel in de Belgische bedrijven en kent zelfs nog een lichte groei, waarbij 91 procent van de fleet managers verwacht dat de komende drie jaar hun wagenvloot stabiel blijft of zal toenemen. De bedrijfsauto blijft een belangrijke factor bij rekrutering en wordt steeds relevanter, aangezien 43 procent van de bedrijven aangeeft dat de toename van hun wagenpark rechtstreeks verband houdt met HR-gerelateerde behoeften. Hoewel de bedrijfsauto dus nog steeds populair is, geven de fleet managers wel aan dat ze voor uitdagingen staan door de wetgeving die steeds strenger wordt en de noodzakelijke switch die daardoor naar elektrificatie moet gemaakt worden.
Mobiliteitsoplossingen winnen aan succes
Toch is er een grote switch in het mobiliteitsaanbod dat werkgevers hun (toekomstige) medewerkers aanbieden. Bijna 8 op 10 Belgische bedrijven voorziet vandaag alternatieve mobiliteitsoplossingen voor het woon-werkverkeer. Zo staat fietsdelen en -leasen op nummer één. 1 op de 5 bedrijven geeft ook aan een mobiliteitsbudget aan te (zullen) bieden. 61 procent van deze bedrijven zal daarbij ook volledige transparantie in het budget en bijhorende kosten geven aan de betrokken medewerkers. De voornaamste reden voor het implementeren van een ruimer mobiliteitsaanbod moeten we zoeken bij “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)” en het zich profileren als een aantrekkelijk werkgever.
“Een sterk HR-beleid beschikt vandaag de dag over een uitgebreid en individualiseerbaar mobiliteitsaanbod. Bij aanwervingen of het aan boord houden van medewerkers speelt dit een steeds belangrijkere rol. Concreet heeft de medewerker dan de mogelijkheid om zijn eigen keuzes te maken volgens de interne policy of een mobiliteitsbudget te kiezen wanneer dat meer aansluit bij zijn/haar noden. Zo krijgt de medewerker naast de bedrijfswagen onder meer toegang tot een abonnement voor een deelfiets, deelauto of het openbaar vervoer, de financiering van huisvestingskosten, etc.”
Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium
Grootste uitdagingen voor de fleet markt
Uit de barometer blijkt dat de drie grootste uitdagingen voor onze fleet managers de volgende zijn: de verdere transitie naar de alternatieve aandrijvingen, de strenger wordende regelgeving voor diesel- en benzinevoertuigen in het algemeen en de impact van Lage Emissie Zones én ten slotte bestuurders aanzetten tot meer verantwoord rijgedrag, zeker wanneer bestuurders voor het eerst de overstap maken naar geëlektrificeerd rijden. Om dat laatste te bereiken grijpen bedrijven vooralsnog niet massaal naar technologische oplossingen zoals telematica om vanuit datacollectie bestuurders naar een veiliger en eco-vriendelijker rijgedrag te leiden
#Fleet Management