BMW S 1000 RR: nog nooit zo snel op het werk

Als het gaat om alternatieve mobiliteit bent U bent eerder gewoon op dit platform testen te lezen van fietsen, meestal e-bikes. Deze keer een ander alternatief voor de auto: de motorfiets. En wat voor een! Maak kennis met een van de snelste tweewielers op de weg: de BMW S 1000 RR

De BMW S 1000 RR is een icoon in de wereld van sportieve motorfietsen en heeft door de jaren heen een indrukwekkende erfenis opgebouwd. De geschiedenis van dit racemonster begon toen BMW besloot de uitdaging aan te gaan om te concurreren in het wereldkampioenschap Superbike. In 2009 onthulde BMW Motorrad de allereerste S 1000 RR, en het maakte meteen indruk op motorliefhebbers over de hele wereld. Met een geavanceerd elektronisch pakket, een indrukwekkend vermogen en een agressieve styling was de S 1000 RR een instant succes en domineerde al snel de Superbike-racewereld.

De huidige generatie

De nieuwe RR heeft een 4-cilinder lijnmotor die gebaseerd is op de krachtbron van de vorige S 1000 RR. Het maximumvermogen bedraagt nu 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min, 2 kW (3 pk) meer dan bij het vorige model. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 tpm.

De nieuwe functie van Dynamic Traction Control DTC is de Slide Control-functie. Hiermee kan de rijder twee vooraf ingestelde glijhoeken selecteren voor het tractiecontrolesysteem bij het accelereren uit bochten. Technisch gebeurt dit met behulp van een stuurhoeksensor. Tot de betreffende hellingshoek laat het tractiecontrolesysteem slip toe bij het achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, waardoor het achterwiel kan wegdrijven. Wanneer de vooraf ingestelde stuurhoekwaarde wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert de slip en stabiliseert de motorfiets.

De nieuwe Brake Slide Assist-functie is een belangrijke en zeer nuttige innovatie voor circuitrijders. Net als de nieuwe DTC Slide Control-functie is ook dit nieuwe systeem gebaseerd op stuurhoeksensoren en stelt het de rijder in staat een specifieke hellingshoek in te stellen voor zogenaamde remdrift tijdens het glijden in bochten met een constante snelheid.

Net als bij de M RR zorgen de winglets op de nieuwe RR nu voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg – vooral bij het accelereren. Ze genereren aerodynamische downforce en dus extra belasting van de wielen. De voordelen zijn dat de motor minder geneigd is een wheelie te doen, dat je later kunt remmen en dat de stabiliteit in de bochten toeneemt.

Rijervaring: belachelijk krachtig

Van sportbikes weten we dat de rijpositie eerder liggend dan rechtop zittend is. Dat is bij deze S 1000 RR niet anders. Bij hogere snelheden is dat eigenlijk geen probleem, omdat de rijwind de druk van je polsen houdt. Hij zit eigenlijk verbazingwekkend comfortabel, geen last aan de rug of het zitvlak. Onze testrijder was vooral onder de indruk van de zeer soepele en precieze quickshifter (schakelen zonder te ontkoppelen), dat doet hij vlot van eerste tot zesde versnelling en terug. De 1-liter viercilinder is belachelijk krachtig en vraagt beheersing van zijn berijder. Gelukkig zijn de remmen top, wat ook nodig is om zoveel power tot stilstand te brengen. De looks overall zijn heel sportief en ook de details zijn on point met het duidelijk afleesbare TFT-scherm.

Gebruik je de BMW S 1000 RR voor woon-werkverkeer dan is het een prima alternatief voor de auto … zolang je niet teveel stadsverkeer op je route hebt. Bij lagere snelheden worden de polsen wel zwaar belast en eerlijk gezegd: het is ook wat saai om te slenteren met een monster dat puur voor snelheid gebouwd is. Qua verbruik moet je van de S 1000 RR geen zuinigheidsrecords verwachten. Last but not least: onze testrijder, Quentin Praet, is 1,85 m groot en na een tijdje achter het stuur is een pauze en wat stretching aangewezen. Zijn opinie: meer geschikt voor personen met een maximale grootte van 1,75 m.

Pro

  • Verbazingwekkend comfortabel voor een “ligger”
  • Krachtige remmen
  • Soepele en precieze quickshifter
  • Belachelijk krachtige motor

Cons:

  • Traag rijden is moeilijk, polsen worden enorm belast
  • Beperkt rijbereik met een volle tank
  • Niet geschikt voor grotere personen
#Mobiliteit #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine