De Europese Commissie versoepelt haar CO2-targets

De Europese Commissie stelt zich flexibeler op tegenover fabrikanten wat betreft hun CO₂-uitstoot en de CAFE 2025-norm. De merken krijgen nog eens drie jaar de tijd om aan de Europese regelgeving voor de verkoop van elektrische voertuigen te voldoen en boetes tot €15 miljard te vermijden!

Ursula von der Leyen kondigde maandag aan dat er een flexibiliteitsmechanisme is ingevoerd om zware boetes te vermijden voor fabrikanten die de doelstellingen voor de vergroening van hun gamma tegen eind 2025 niet halen. Deze maatregel verlengt de berekening van de uitstoot tot 2027. Op die manier geeft Brussel fabrikanten genoeg tijd om hun achterstand in te halen. Ter herinnering: in 2025 moest één op de vier voertuigen die door autofabrikanten worden verkocht elektrisch zijn.

15 miljard boete vermeden

Hoewel dit besluit de oorspronkelijke doelstellingen niet verandert, geeft het fabrikanten een beetje ademruimte. Het is ook van financieel belang, want als autofabrikanten er niet in slagen om 25% elektrische auto’s te verkopen, riskeren ze een potentiële boete die alleen al voor 2025 wordt geschat op 15 miljard euro.

De details van dit besluit moeten nog worden uitgewerkt en aan het eind van de maand zal een amendement worden voorgesteld.

#Auto #Internationaal #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine