De inschrijvingscijfers: forse stijgers maar ook dalers …

De inschrijvingscijfers van januari ogen mooi, maar niet voor iedereen. Naast forse stijgers, zijn er ook merken die de rol moeten lossen in vergelijking met januari 2023. Zo blijkt uit een analyse van de cijfers door de redactie van fleet.be.

Eerst het goede nieuws: de top vijf merken stijgen allemaal, de een al wat spectaculairder dan de anderen.

BMW bevestigt zijn suprematie van vorig jaar met een stijging van 31,07% (4.149 -> 5.438 inschrijvingen). Benieuwd of het Beierse merk dat  de rest van het jaar volhoudt, want de nummer twee, Audi liet een stijging van 73,90% noteren (2.632 -> 4.577 inschrijvingen). Mercedes-Benz, dat de top drie vervolledigt, houdt het eerder bescheiden met een stijging van 8,31% (3.584 -> 3.882 inschrijvingen). Ook bij nummer vier Volkswagen een bescheiden winst van 4,28% (3.274 -> 3.414 inschrijvingen). De vijfde in de stand, Volvo start het jaar zeer sterk met een stijging van 68,92% (1.937 -> 3.272 inschrijvingen).

Maar ook enkele merken die in absolute volumes de top vijf niet halen, kunnen zeer mooie cijfers voorleggen. Daarbij vallen bijvoorbeeld de cijfers van Tesla op: met een stijging van bijna 200% prijkt het EV-merk op de elfde plaats in de inschrijvingen. Het meest spectaculaire cijfer komt echter op conto van het Chinese merk BYD: een stijging van zomaar eventjes 424%! Een cijfer dat we moeten relativeren omdat het merk nieuw is bij ons op de markt. Vorig jaar mochten ze in januari 25 voertuigen inschrijven en in januari van 2024 waren dat er 131. Honda (+85,93%), Dacia (+ 67,34%), Suzuki (+98,68%), smart (+ 522%), Skoda (+26,92%) en Cupra (+149,49%, het compenseert daarmee het verlies van 29,58 % van SEAT) leggen ook allemaal mooie cijfers voor. Dat je met statistieken veel kan bewijzen, tonen de cijfers van Lotus. Een stijging van 1.700%, in absolute cijfers gaat het om een stijging van één ingeschreven voertuig in januari 2023 … en 18 in januari van dit jaar.

De cijfers van Tesla vallen op: met een stijging van bijna 200% prijkt het EV-merk op de elfde plaats in de inschrijvingen.

Ook verliezers …

Maar toch zijn er ook zorgenkinderen en die zien we vooral bij de merken van de Stellantis-groep. Alleen Alfa Romeo kan positieve cijfers voorleggen (+34,07%), maar Peugeot (-20,16%), Citroën (-23,30%), DS (-57,93%), FIAT (-56,23%), Jeep (-26,24%) en Opel (-33,84%) moeten allemaal zwaar inleveren ten opzichte van januari vorig jaar. Voor de hele groep 4.722 inschrijvingen in januari 2024  tov 6.587 in januari van vorig jaar. Dat  is een gecumuleerd verlies van – 28.3%.

Voorts vermelden we ook nog Lynk & co, dat na enkele jaren van forse groei nu helemaal in elkaar zakt. Van 261 ingeschreven voertuigen in januari 2023 naar slechts 57 in januari van dit jaar, een verlies van 78,16%. Ook Porsche incasseert een verlies (-37,90%) en Polestar, dat onlangs nog aankondigde 15% van zijn workforce te moeten ontslaan, trappelt ter plaatse met 138 ingeschreven voertuigen in januari 2023 en … 139 dit jaar.

Zelf de cijfers nog eens in detail bekijken? Zie hieronder:

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine