De stille kampioen van de post lockdown inschrijvingen is …

Tussen al dat negatief coronanieuws, was er toch ook een lichtpuntje te melden in de Febiac-inschrijvingscijfers van afgelopen juni. Bij de inschrijvingen van auto’s werd geen inhaalbeweging opgetekend, maar bij de motorfietsen was dat wel het geval. Een vervoermiddel dat te weinig aandacht krijgt als volwaardig alternatief voor auto en fiets?

In juni werden in België 4.218 nieuwe motorfietsen ingeschreven, dat is 52,88% meer dan in dezelfde maand vorig jaar (2.759). De cumul voor het hele jaar tot nog toe oogt nog altijd negatief (-12,13%) maar de averij is alleszins minder groot dan bij de auto’s. Traditioneel worden heel veel moto’s net voor de zomer gekocht, daar zitten de warme temperaturen en de vele vrijetijdrijders wellicht voor iets tussen. Maar dergelijke sterke stijging kan ook betekenen dat sommige mensen de moto zien als een volwaardig alternatief voor de auto en/of de fiets. In tegenstelling tot de fiets – die actief gepromoot wordt door de leasingmaatschappijen – kan de moto echter al jaren rekenen op de stiefmoederlijke behandeling.

Fiscaal interessant

En dat is jammer want de moto is een volwaardiger alternatief voor de auto dan de fiets. Je kan er verder mee rijden en qua snelheid is hij niet te kloppen. Geen last van files en met een stel zij- en/of topkoffers kan je ook behoorlijk wat bagage meenemen. Bovendien is de moto ook fiscaal interessant. Hetzij via een forfaitaire vergoeding van 0,15 km voor woon-werkverplaatsingen en andere beroepsmatige verplaatsingen, hetzij via een 100% fiscale aftrekbaarheid inclusief brandstof. Bij de tweede formule is ook de beschermende motoruitrusting aftrekbaar.

Het is mij dus een raadsel waarom de moto in het verdomhoekje zit. Speelt de veiligheid een rol? Zou kunnen, maar als je kijkt naar de sterke stijging van ongevallen met speed pedelecs de afgelopen twee jaar, valt daar ook wel iets over te zeggen. Idem dito wat betreft de prijs. Met een high-end speed pedelec zit je vlotjes in de prijsrange van 5.000 tot 8.000 euro. Voor een fiets is dat een stevig investeringsbedrag. Als we er van uitgaan dat je vanaf 10.000 euro toch al een deftige moto onder de kont krijgt geschoven, moet daar leasegewijs toch een mouw aan te passen zijn.

Wanneer de viercilinder in zijn powerband komt, is er geen supercar ter wereld die mij dezelfde sensaties geeft

Nooit saai

Ik rij zelf al jaren met een tweedehands Yamaha Fazer 1000 van 143 pk waar ik destijds een prikje voor betaalde. Naar huidige normen niet eens een supersnelle moto. Maar wanneer de viercilinder in zijn powerband komt, is er geen supercar ter wereld die mij dezelfde sensaties geeft. We hoeven niet allemaal rond te toeren in een grijze fleetcar met een lage uitstoot of een flashy elektrobike. Het mag ook al eens wat opwindender zijn. Eén adres: de motorfiets!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Mobiliteit