Een Chinese bedrijfswagen: daarom twijfelt u nog

De afgelopen jaren zagen we een tsunami van Chinese automerken die hun producten proberen te slijten op de Europese en dus ook Belgische markt. Voorlopig vertaalt zich dat in het meest lucratieve segment – dat van de bedrijfswagens – nog niet in een groot marktaandeel. Ayvens bracht via een studie in kaart wat de obstakels zijn die deze merken moeten overwinnen, maar ook wat hun troeven zijn.

Hoe percipieert de Belgische consument die Chinese merken eigenlijk? En als fleetmanager, moet je deze voertuigen opnemen in je vloot? Hoe waarschijnlijk is het dat je bestuurders in de nabije toekomst een Chinees model zullen kiezen? En welke factoren bepalen of ze dat wel of niet zullen doen?

Met deze vragen in gedachten lanceerde Ayvens (het fusiebedrijf van ALD Automotive | LeasePlan) een grootschalig onderzoek onder Belgische consumenten, in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK. Enerzijds ondervroeg GfK een grote groep van 1.204 Belgische voertuigeigenaren (waarvan meer dan de helft particuliere eigenaren); en anderzijds werd het onderzoek ingevuld door 2.211 bedrijfswagenbestuurders van Ayvens.

Made in China vs Made in Europe

Wat opvalt, is het feit dat Chinese merken voornamelijk te maken hebben met de slechte reputatie van hun land van herkomst en het negatieve kwaliteitslabel dat we nog steeds associëren met “Made in China” producten. In dit artikel gaan we dieper in op de meest opmerkelijke resultaten en conclusies van het onderzoek en kijken we vooruit naar het potentieel van Chinese voertuigen voor de Belgische vloot.

De meest populaire voertuigen op de Belgische markt komen nog steeds uit Duitsland. Ongeveer 55% van de respondenten geeft de voorkeur aan een Duits merk. Dit cijfer ligt zelfs hoger bij bestuurders van een leaseauto (69%). Frankrijk en Japan vervolledigen het podium, terwijl Zweden ook hoog scoort bij leaseauto’s, maar het verschil met Duitse modellen blijft groot. China staat onderaan deze ranglijsten. Als we de vraag omdraaien – welk land van herkomst de minst geprefereerde is – dan stijgt China plotseling naar de top. 42% van de ondervraagde Belgische bestuurders geeft de voorkeur aan geen Chinees voertuig te hebben – onder leaseautobestuurders neemt dat percentage toe tot 52%.

Waarom kiezen Belgische bestuurders nog geen voertuigen van Chinese makelij? De belangrijkste reden is China zelf. Het land kampt met veel vooroordelen, wat de populariteit van Chinese merken ook niet stimuleert. Twee op de drie keer (66%) roept China negatieve gevoelens op bij bestuurders van bedrijfswagens. De grootste struikelblokken zijn de reputatie van het land en het wantrouwen tegenover producten die in China worden geproduceerd. Respondenten maken zich voornamelijk zorgen over de kwaliteit van Chinese producten.

Gebrek aan vertrouwen … en dealers

Gebrek aan vertrouwen is het grootste obstakel dat Chinese merken zullen moeten overwinnen voordat ze een versnelling hoger kunnen schakelen. Bovendien verwijzen GfK-respondenten (Belgen met een voertuig) ook naar het beperkte aantal autodealers in België (37%) als reden achter het matige succes van Chinese voertuigen. Het feit dat veel Belgen met een voertuig trouw blijven aan hun huidige merk (50%) en dealer (70%) bij het kiezen van een nieuw voertuig, is ook niet in het voordeel van de nieuwkomers uit China.

Een ander manco: de Chinese merken zijn op enkele na ook niet echt bekend bij het grote publiek. Wanneer de respondenten gevraagd wordt om spontaan merken te noemen die ze kennen van reclame, duiken drie namen op … terwijl er ondertussen wel al 16 merken bij ons op de markt zijn.

Prijzen als breekijzer

Ondanks de negatieve perceptie van China als land, toont het onderzoek aan dat Chinese merken wel degelijk potentieel hebben bij een Belgisch publiek. Ongeveer 52% van de respondenten met leaseauto’s denkt uiteindelijk dat een Chinees voertuig een goede deal is. De aantrekkelijke prijs van Chinese modellen is de belangrijkste reden waarom bestuurders bepaalde merken zouden overwegen.

De lagere prijs maakt zeker deel uit van de perceptie die mensen hebben van Chinese merken. 7% tot 20% van de respondenten met een leaseauto is bereid een Chinees model te overwegen met een uiterst gunstige prijs ten opzichte van een gevestigd merk. Het idee dat elektrische voertuigen uit China over het algemeen minder kosten dan elektrische voertuigen van traditionele merken, kan binnenkort een belangrijke factor blijken te zijn.

Wanneer ze een foto van een Chinees voertuig zonder logo te zien krijgen, associëren respondenten het met een veilig , technologisch geavanceerd, goed uitgerust en mooi ontworpen voertuig.

Blind testen toont een ander plaatje.

Bovendien, op de lange termijn, zou de prijskaartje niet het enige voordeel van Chinese voertuigen kunnen zijn. Bijvoorbeeld, slechts 30% van de respondenten met leaseauto’s die China als hun minst favoriete land hebben aangegeven, noemen het uiterlijk van de voertuigen niet aantrekkelijk, en een minderheid (25%) denkt dat ze niet veilig zijn. De meerderheid is dus van het (positieve) tegendeel overtuigd. Wanneer de deelnemers van het onderzoek foto’s van voertuigen zonder logo’s te zien krijgen, wordt de algehele perceptie van Chinese modellen plotseling ook positiever.

Een voorbeeld: wanneer ze een foto van een Chinees voertuig zonder logo te zien krijgen, associëren respondenten het met een veilig (82%), technologisch geavanceerd (72%), goed uitgerust (66%) en mooi ontworpen (64%) voertuig.

De toekomst

Ondanks het feit dat het marktaandeel van Chinese wagens in vloten vandaag nog laag is, verwacht 78% van de ondervraagde leaserijders dat de populariteit zal toenemen. Dit cijfer is het hoogst onder mannelijke bestuurders (83%) en mensen die al elektrisch rijden (84%). Dit laatste is geen verrassing, aangezien de meerderheid denkt dat goedkopere elektrische modellen de groei van Chinese merken zullen stimuleren.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine