EV Belgium over het begrotingsakkoord: positief, maar meer is nodig

EV Belgium, dat tijdens het Autosalon zijn Belgium Electric Vehicle Summit 2026 organiseert, verwelkomt dat het federale begrotingsakkoord eindelijk een eerste fiscale verschuiving inzet die elektrisch rijden aantrekkelijker maakt. De combinatie van een lichte accijnsverhoging op benzine en diesel en een verlaging van de accijnzen op elektriciteit vergroot de TCO-kloof duidelijk in het voordeel van de elektrische wagen. Dit is niet alleen belangrijk voor bedrijfswagens, maar vooral voor het private wagenpark: ook de particuliere automobilist moet mee aan de stekker. Het akkoord vormt een eerste duw in die richting volgens de Federatie voor Zero-Emissie Mobiliteit in België.

Volgens Philippe Vangeel, directeur van EV Belgium, “reden EV-rijders al langer goedkoper, maar dit akkoord maakt het kostenverschil nu structureel groter. Het is een signaal dat de overheid eindelijk de vergroening van het private wagenpark mee in beweging zet.”

Tegelijkertijd wijst EV Belgium erop dat deze maatregel slechts een voorzichtige start is. Zonder bijkomende acties, zoals betaalbaar publiek laden voor wie geen thuislaadpunt heeft, blijft de overstap voor veel gezinnen moeilijk.

Het akkoord past daarnaast binnen een bredere, onomkeerbare evolutie richting elektrificatie. Door de stijgende kostendruk op fossiele brandstoffen – versterkt door de invoering van ETS2, dat de uitstoot van wegtransport zal beprijzen – wordt elektrisch rijden structureel voordeliger. Elektrische aandrijving is vandaag de efficiëntste technologie, met het laagste energieverlies van bron tot wiel, en vormt de enige realistische route om mobiliteit betaalbaar te houden én de klimaatdoelstellingen te halen. “Wie vandaag overstapt, profiteert meteen van deze trend“, zegt Philippe Vangeel.

Philippe Vangeel, directeur EV Belgium

Werk aan de winkel

EV Belgium betreurt wel dat het begrotingsakkoord geen vooruitgang voorziet voor de elektrificatie van bestelwagens en vrachtvervoer. Door de schrapping of uitstel van de bestaande ondersteuning ontstaat er volgende de federatie opnieuw onzekerheid bij bedrijven die vandaag cruciale investeringsbeslissingen moeten nemen met een horizon van 8 tot 12 jaar. De sector ervaart dit als een signaal dat er voorlopig geen duidelijk plan is voor de elektrificatie van professioneel vervoer, terwijl buurlanden — zoals Nederland — net wél sterke stimulansen behouden.
EV Belgium betreurt dit, want volgens de federatie is precies in deze segmenten de TCO op dit moment nog niet positief zonder gericht beleid, waardoor noodzakelijke investeringen worden uitgesteld.

EV Belgium vraagt daarom dat de overheid snel duidelijkheid biedt en het ondersteuningskader voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen opnieuw activeert, zodat transport- en logistieke bedrijven hun transitie kunnen plannen en België competitief blijft in een markt die internationaal snel beweegt.

Tot slot roept EV Belgium de federale en regionale overheden op om ambitieuzer beleid te voeren: een diepere tax shift richting duurzame energie en betaalbaar publiek laden voor alle burgers te realiseren. Alleen zo kan België het tempo van de transitie aanhouden, de kosten eerlijk verdelen en een volledig elektrisch wagenpark mogelijk maken.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine