Exclusieve test Maserati GranTurismo en Grecale Folgore: de toekomst onder stroom

Er zijn van die uitnodigingen waar je geen neen tegen kan zeggen. Vorige week kregen we toegang tot de Villa van Maserati (zie foto boven), in de omgeving van Monaco, voor een exclusieve blik op de toekomst van het merk.

Maserati elektrificeert met rasse schreven. Zo mochten we de nieuwe elektrische Grecale en Gran Turismo – Folgore in de taal van de Drietand – ontdekken in en rond Monaco. Een logische plaats voor Maserati, aangezien het merk er dat weekend aan de start stond van de E-Prix van Monaco, de koninginneklasse van de elektrische autosport.

Maar vooraleer we in het prinsdom aankwamen, mochten we de omliggende heuvels bedwingen met de nieuwe Grecale Folgore, een middelgrote SUV met een vloeiend lijnenspel. De Italiaan is een rechtstreekse concurrent voor de Porsche Macan die we eerder deze maand mochten testen en wordt gezegend met een fikse batterij van 105 kWh dankzij zijn platform van 400 volt.

Bijna Duits

De wagen rijdt subliem de bergpas over, weet het overhangen echt te beperken en zet voldoende power op het asfalt dankzij zijn vermogen van 410 kW en maar liefst 820 Nm aan koppel! En dankzij zijn luchtvering is de Grecale in staat om twee rollen te spelen: die van comfortabele metgezel tijdens je pendeltocht en die van sportieve sparringspartner wanneer het tempo naar omhoog gaat.

Bovendien staat ook de interieurafwerking op punt. We zouden hem bijna Duits noemen. En de tijd dat Maserati’s op Windows 95 leken te draaien, is ook voorbij. Met twee schermen, 8,8 en 12,3 duim groot, draadloos connecteerbaar met Apple Car Play en Android Auto, is ook de connectiviteit op de afspraak. En daarnaast kan je altijd terugvallen op MIA, de Maserati Intelligent Assistant. Bovendien is het systeem heel intuïtief te bedienen, ook voor wie minder digitaal is. Hij is met andere woorden de ideale fleetwagen voor zelfstandigen en kmo’s die passie willen op een boekhoudkundig vriendelijke manier.

Hot Lap in de Gran Turismo

Eenmaal aangekomen in de mondaine stadstaat stappen we uit de Grecale en in de Gran Turismo. Een aanpassingsperiode hebben we niet nodig, aangezien deze knappe GT hetzelfde bedieningsconcept overneemt van zijn SUV-broertje.

Wel steunt deze wagen op een 800 voltplatform en krijgt hij maar liefst 761 pk dankzij drie elektromotoren. Ter plaatse vertelt men ons dat de Folgore in een dragrace altijd sneller start dan de Gran Turismo met klassieke verbrandingsmotor, maar dat die laatste het op het einde net wint.

Zowel verbrandings- als elektromotor zorgen met andere woorden voor de nodige sportieve sensaties. Iets wat ook komt door het geluid. De Folgore kan immers het geluid van een V8-motor immiteren. Daardoor kregen we zelfs enkele opgestoken duimpjes van de Monegasken die normaal symfonieën uit zes-, acht- of twaalfcilinders gewend zijn.

De Gran Turismo is dan ook een pure GT, sportief maar toch met de nodige hoeveelheid comfort, die bewijst dat elektrisch rijden ook in dit segment betekent dat je geen compromissen hoeft te maken. Dat merken we des te meer wanneer we naast een professionele piloot het legendarische F1-circuit van Monaco mogen verkennen.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine