Gemiddelde reparatiekost wagens stijgt met 2,5%

Na een periode van relatieve stabiliteit stegen de gemiddelde reparatiekosten voor nieuwe en tweedehandswagens net zoals in 2017 ook in 2018 fors. Dit blijkt uit de schade-analyse van CarGarantie, de specialist in dekking en klantenbinding.

Reparatiekost wagens

Al in 2017 tekenden we met een klim van 502 naar 514 euro een sterke stijging op. 2018 bewijst dat dit geen eenmalig feit was: het voorbije jaar liepen de gemiddelde reparatiekosten op tot 527 euro, een stijging van zo’n 2,5%.

De CarGarantie-studie evalueerde meer dan 767.000 gebruikte autogaranties en bijna 241.000 verlopen nieuwe autogaranties – alle merken en modellen samen – voor een periode van 12, 24 en 36 maanden.

“Klanten stellen tegenwoordig bijzonder hoge eisen”, zegt Marcus Söldner, CEO van CarGarantie, die meer dan twee miljoen garantiecontracten in 22 landen beheert. “Die kunnen alleen worden voldaan met voertuigen van hoge kwaliteit, maar dit heeft duidelijk een impact op de reparatiekosten.”

“Een manier om deze toename tegen te gaan en aan de vraag van de klant te voldoen is het bieden van een garantie. Klanten willen kunnen rekenen op extra garanties. Voor distributeurs en fabrikanten is dit niet alleen een bescherming tegen kosten, maar ook een teken van vertrouwen in hun producten en dus een sterk signaal dat de kwaliteit van de voertuigen onderstreept”.

De duurste: de motor en het aandrijfsysteem.

Grafiek reparatieregelingsbedragen bij tweedehandswagens
Grafiek: CarGarantie

Bij tweedehandsauto’s staat de motor aan de basis van de hoogste kosten (24,2% in 2017 en 23,6% in 2018), gevolgd door het brandstofsysteem – inclusief turbo – (28,2%) en de versnellingsbak (11,7%).

Het is ook de motor die op de eerste plaats staat onder de nieuwe auto’s (21,3%). Daarna volgen de stroomvoorziening (21%) en de elektrische installatie (10,7%).

Grafiek: reparatieregelingsbedragen bij nieuwe wagens
Grafiek: CarGarantie

De meest voorkomende: het voedingssysteem

Hoewel de motor het duurst is, genereert deze niet de meeste kosten, maar het brandstofsysteem (19,9% bij tweedehandswagens, 21,5% voor nieuwe wagens).

Grafiek: reparatiefrequentie volgens componenten bij tweedehandswagens
Grafiek: CarGarantie

Op de tweede plaats komt de elektrische installatie (ongeveer 18%), zowel voor nieuwe als tweedehandswagens. De tweede plaats wordt ingenomen door de elektrische installatie (ongeveer 18%).

De motor komt op de derde plaats voor de occasiewagens (10,8%). Deze laatste stap op het podium wordt ingenomen door de comfort-elektronica aan de kant van de nieuwe wagens (9,5%).

Grafiek: reparatiefrequentie volgens componenten bij nieuwe wagens
Grafiek: CarGarantie

Wanneer zijn er reparaties nodig?

Voor tweedehandswagens vindt 30,1% van de reparaties plaats binnen de eerste 5.000 kilometer. Daarnaast vindt meer dan 80% van de reparaties plaats tijdens de eerste 25.000 kilometer.

Grafiek: aantal reparatiegevallen volgens het aantal gereden km bij tweedehandswagens en nieuwe wagens
Grafiek: CarGarantie

Bij nieuwe auto’s vindt ongeveer een kwart van de reparaties plaats tijdens de eerste 25.000 kilometer.

In het eerste jaar maakt 80,9% van de occasiewagens (2017: 83,3%) en 46,7% van de nieuwe auto’s (2017: 54,9%) gebruik van de garantie (grafiek 6).

Grafiek: spreiding volgens het ontstaan van de reparatiegevallen bij tweedehandswagens en nieuwe wagens
Grafiek: CarGarantie

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto