Grondstroom

Philippe Quatennens

In mijn – wellicht naïeve – interpretatie van de democratie ga ik er van uit dat politici nog altijd de grondstroom verwezenlijken van wat er leeft bij de burgers. Waarom zouden we immers politici verkiezen die het tegenovergestelde doen van wat we willen? Dan kunnen ze net zo goed een dictatuur afkondigen.

En toch zie ik dat steeds weer gebeuren als de onderwerpen auto en automobilist aan bod komen. De wurggreep van de politieke correctheid wordt steeds sterker. U herinnert zich wellicht het voorstel van groen om in Vlaanderen 100 km/u in te voeren als snelheidslimiet op de autosnelwegen. Als kapstok werden deze keer de hoge brandstofprijzen gebruikt. Waarbij ik mij onmiddellijk de vraag stel: wat houdt automobilisten tegen om zelf het voetje te lichten? Waarom moet dat meteen weer een beperking inhouden?

Dat de haat jegens de grootste sponsor van de staatskas diep zit in groene hoek, is allang geen geheim meer. De bedrijfswagen is al jaren hun favoriete schietschijf.

Dat de haat jegens de grootste sponsor van de staatskas diep zit in groene hoek, is allang geen geheim meer. De bedrijfswagen is al jaren hun favoriete schietschijf. Zelfs nu hij voor een versnelde elektrificatie en vergroening (oh ironie) zorgt, kan hij niet snel genoeg baan ruimen voor het muurbloempje genaamd mobiliteitsbudget. Iedereen mag wat mij betreft zijn haat naar hartenlust cultiveren. Maar wanneer de werkgevers van de politici – u en ik dus – duidelijk aangeven dat we geen boodschap hebben aan hun dogmatisme, is het echt wel tijd om ze een halt toe te roepen. In casu een online poll bij een populaire krant waar 48.000 mensen aan deelnamen. 86% gaf aan niet van die 100 km/u te willen weten. Grondstroom.

Gelukkig werd deze voorzet van groen meteen weggekegeld door de bevoegde Vlaamse minister Lydia Peeters. Zij wil van geen pestbeleid weten tegen de automobilist. Een reactie die mijn geloof in de politiek enigszins herstelde. Wanneer je in de oppositie zit, kan je voorstellen doen zoveel je wil. Maar je bepaalt het beleid niet. Verontwaardiging en verwijten zijn sowieso een stap te ver. De politieke correctheid in al haar onverdraagzaamheid. Ik heb er absoluut geen boodschap aan.

Last but not least zijn er ook nog de experts die de politieke agenda proberen te beïnvloeden. Ze komen aandraven met studies allerhande om hun grote gelijk door te duwen. Ik heb de grootste twijfels bij hun objectiviteit omdat ze bijna allemaal een anti-auto discours brengen. Beperken, beboeten en wegpesten van de automobilist is doorgaans hun grondstroom. Aangezien ze geen enkele democratische legitimiteit hebben, moeten we hun stem ook niet overschatten. Onze stem in het kieshokje daarentegen mag eindelijk eens naar waarde geschat worden.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine