
In de Passat-klasse verkoopt VW meer breaks dan sedans, dus het is logisch dat de ID.7 ook als Tourer verkrijgbaar is. De kofferbak, bekleed met krasvrij vilt, heeft een inhoud van 605 tot 1.714 liter, vergelijkbaar met de Passat Variant. Helaas moet je wel ruimte vrijhouden voor de laadkabel, want er is geen frunk, een minpuntje van VW. De optionele trekhaak kan een geremde last van maximaal 1,2 ton trekken, wat lager is dan gewoonlijk voor dit formaat van auto.
Het interieur van de Tourer is net zo minimalistisch als de gewone ID.7, met een instrumententellerscherm in miniformaat, gecompenseerd door een standaard head-updisplay met augmented reality. Met slechts twee knoppen voor alle ruiten is het duidelijk dat de bediening een oefening in vereenvoudiging is. Hoewel het infotainmentsysteem een grote ergonomische verbetering is ten opzichte van eerdere ID.-modellen, kan de uitgebreide digitalisering voor oudere gebruikers lastig zijn. Voor het uitschakelen van de intelligente snelheidsassistent moet je trouwens altijd via het scherm.
Op de weg zet de Tourer een fijne balans neer tussen comfort en rijplezier, met een korte draaicirkel als extra voordeel. Jammer genoeg is er geen optie voor one-pedal driving, wel voor een krasse GTX-versie van 340 pk. De zuinigste elektromotor van de ID.-familie maakt zijn beloftes ook waar met een goed te manipuleren verbruik een aandachtspunt. Voor lange afstanden is de Pro S met zijn grotere batterij (86 kWh netto) een uitmuntende keuze, goed voor een theoretisch rijbereik van bijna 700 kilometer, in vergelijking met de 599 kilometer van de standaard Pro (77 kWh netto).
Een licht gebrek aan esthetisch appeal kan niet verbergen dat dit een van de meest complete elektrische breaks is, met een hoog comfort en laag verbruik. Maar waarom geen frunk en waarom geen eenpedaalrijden?
Technische fiche
Motor
- Variant Pro S
- Maximumvermogen (pk/kW) 286 pk / 210 kW
- Type synchroon
- Maximumkoppel -
Batterij
- Capaciteit batterij/bruikbaar (kWh) 91 kWh / 86 kWh
- Maximumvermogen DC-laadpaal (kW) 200 kW
- Laadtijd wallbox 7,4/11/22 kW (u) 14 / 9 / 9
- Type/capaciteit interne lader (kW) 3-fasig/11
- Laadtijd stopcontact (u) 44 u
- Laadtijd DC-snellader 150 kW (u) 80% in 26 min
Overbrenging
- Type aandrijving op de achterwielen
- Type versnellingsbak enkelvoudige reductie
Prestaties
- Topsnelheid (km/h) 180 km/h
- 0-100 km/h (s) 6.7 s
Verbruik
- Norm stad/buiten/mix (kWh/100 km) - / - / 14
- Rijbereik: WLTP/gemeten (km) -
- Test min/max/gemiddeld (kWh/100 km) - / - / -
Maten & Gewichten
- Lengte/breedte/hoogte (mm) 4961 mm / 1862 mm / 1536 mm
- Kofferinhoud (l) 605 l / 1714 l
- Wielbasis (mm) 2971 mm
- Rijklaar gewicht (kg) 2239 kg
Prijs
- Basisprijs 63565 €
- TCO 77 kWh Pro (1171.13 €/maand)