D’Ieteren Mobility Company hield zijn nieuwste flagshipstore boven de doopvont en de gasten van Let’s Talk FLEET waren erbij. Er werd trouwens niet alleen over het nieuwe concept gepraat, maar ook over Artificiële Intelligentie.
Het klimaatneutrale D’Ieteren Mobility Center in Kontich is een ware primeur in Europa voor de Volkswagen Group, waar Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA, Škoda en de Volkswagen Bedrijfsvoertuigen onder één en hetzelfde dak verkocht worden, maar waar de sterke identiteit van elk merk behouden wordt. Edward Bauwens, Head of Sales Antwerpen van D’Ieteren Mobility Company, legde het haarfijn uit tijdens zijn welkomstwoord en onderstreepte de sterke punten van het eengemaakte D’Ieteren Mobility Center. Verkoop, onderhoud en carrosserie worden samengebracht zodat de groep haar klanten beter en efficiënter kan bedienen. Op die manier kan de concessiehouder niet alleen efficiënter werken, maar laten we het hele proces vlotter verlopen voor de klant.
Na het voorwoord over de nagelnieuwe concessie, verschoof de focus naar Artificiële Intelligentie in de fleetsector. Ward Martens van EuroFleet keek vooral naar de databronnen die wagens vandaag de dag al zijn. “Onze wagens zijn een gigantische bron van gegevens, maar die gegevens rentabiliseren, is een uitdaging voor de sector. Veel meer bijvoorbeeld dan in Silicon Vally, waar de grote techbedrijven hier met veel minder data wel in slagen.” Eerder dan een volledige overname vanuit de techindustrie ziet Martens synergieën ontstaan tussen de automobiel en de technologiesector. Want, merkte hij fijntjes op, “Apple is er ook niet in geslaagd een eigen wagen te bouwen.”
“AI zal geen mensen vervangen”
Om die datastroom goed te gebruiken, is Artificiële Intelligentie onvermijdelijk. Het wordt al gebruikt als hulp bij het opstellen van schadedossiers bij einde contractwagens, bijvoorbeeld om velgschade op te sporen, en zelfs voor trainingen van verkopers, aldus Martens. “Maar belangrijk is te weten dat artificiële Intelligentie vooral artificieel is. De intelligentie komt van ons, van de mensen. Ik zie AI de volgende jaren dan ook vooral als een hulpmiddel, geen technologie die de mens vervangt. Eerder een copiloot die mee aan het stuur zit om de foutenmarge te verkleinen en de processen te versnellen dan een automatische piloot die alles in eigen handen neemt.”
Een stelling waar Wim Buzzi van Let it Fleet het mee eens was. Hij nam ons praktisch mee in een aantal AI-processen die nu al uitgevoerd worden door hun fleetsoftware. “Vandaag neemt AI bijvoorbeeld al Car Policies onder de loep om ze te verbeteren. Ook eenvoudige processen zoals het afhandelen van een verloren tankkaart kunnen vandaag volledig autonoom verlopen. We hebben zelfs een toepassing waarin op bepaalde mails geantwoord kan worden via AI. Maar ik ben het vooral eens met Ward: AI is vandaag een handige tool om bepaalde processen te versnellen en te automatiseren, maar het menselijke aspect blijft belangrijk in onze sector.”
#Auto #Fleet Management