Patrick Bunnik, CEO XXImo: “Applausmaatregelen om de auto weg te doen werken niet”

Noot van de redactie: Patrick Bunnik is CEO van XXImo, een digitaal platform dat gebruikers toestaat om alle vormen van hun professionele verplaatsingen te plannen, beheren en betalen. Hij wou graag zijn visie op de mobiliteit van vandaag met ons delen. Noteer wel dat de tussentitels werden toegevoegd door de redactie.

“Dat we met z’n allen meer in de file staan, ervaart u ongetwijfeld elke ochtend en avond zelf aan den lijve. Het komt dan ook niet als een donderslag bij heldere hemel dat de recente filebarometer van Touring Mobilis nu ook officieel rood kleurde, want het is de afgelopen jaren kommer en kwel op onze snelwegen.

Of het nu de E17, de E40 of de E19 is, het hele snelwegennetwerk raakt verzadigd en de luchtvervuiling blijft stijgen. We staan nu trouwens niet meer alleen tijdens de spitsuren stil, maar ook daarvoor en daarna. In de Kennedytunnel en in Wemmel is het de hele dag filerijden. Tijd voor echte actie, want de huidige applausmaatregelen zijn niet toereikend. Het moet anders, en anders betekent volgens mij gevarieerder.

Natuurlijk moeten we beseffen dat er tijdens de spits altijd veel autoverkeer zal zijn. Niet elk bedrijf geeft zijn werknemers de mogelijkheid om de werkuren flexibel in te delen, en bepaalde werkomstandigheden laten dat nu eenmaal niet toe.

Ook moeten we ons realiseren dat er altijd mensen zullen zijn die zweren bij de auto. Want hoe je het ook draait of keert, de auto is een makkelijk vervoersmiddel en industrieterreinen en kantoorparken zijn niet altijd even vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. En bij sommige functies is het nu eenmaal noodzakelijk om continu op de baan te zijn.”

“Mobiele Maandag van De Lijn, een eerste stap”

Dat zijn slechts enkele redenen waarom de huidige applausmaatregelen onvoldoende bijdragen aan het terugdringen van de filedruk. Ze zijn er voornamelijk op gericht om mensen volledig uit de auto te krijgen, zoals bijvoorbeeld de subsidie die de stad Gent geeft aan mensen die hun wagen inruilen voor een abonnement op het openbaar vervoer.

En hoewel het een nobel streven is, toch doet de overheid er verstandiger aan genoegen te nemen met een realistischere tussenvorm. Want als we de auto slechts een deel van de tijd of reis laten voor wat hij is, is dat al mooi meegenomen – niet enkel voor de files, maar ook voor het milieu. Daarom vind ik een initiatief zoals Mobiele Maandag van De Lijn al een eerste stap in de goede richting. Het brengt een gedragswijziging teweeg en bovendien stijgt ook de bewustwording dat gecombineerde mobiliteit voordelen biedt. Onze mobiliteit flexibeler invullen is dus de oplossing.”

“Droomscenario: fiscale flexibiliteit”

“Want de toekomst? Dat is de werknemer die met zijn gehuurde fiets naar het station rijdt, daar de trein neemt naar Brussel-Centraal om vervolgens in een – al dan niet elektrische – deelwagen te stappen om de laatste kilometers naar het werk af te leggen.

In een droomscenario bouwt de overheid fiscale flexibiliteit in om die duurzame multi-mobiliteit mogelijk te maken. We moeten echt af van het feit dat bedrijven gedwongen worden om voor één bepaald vervoersmiddel te kiezen. De verschillende fiscale schema’s moeten zonder omwegen gecombineerd kunnen worden. Zeker in combinatie met meer transferpunten – waar automobilisten hun wagen parkeren om een deel van hun reis af te maken met het openbaar vervoer – zou die flexibele instelling de wagendichtheid op onze snelwegen flink terugdringen, en bijgevolg onze luchtkwaliteit verbeteren.

In het bedrijfsleven is er al een positieve verandering te zien. In plaats van werknemers te laten kiezen tussen een firmawagen met tankkaart of een treinabonnement, opteren werkgevers steeds vaker voor mobiliteitskaarten. Op die manier hebben werknemers toegang tot verschillende mobiliteitsoplossingen en krijgen we een en-verhaal in plaats van een of-verhaal. Want het tijdperk van één vervoersmiddel, auto of openbaar vervoer, laten bedrijven gelukkig stilaan achter zich.

Nu is het enkel nog aan de regering om mee te stappen in het duurzame multi-mobiliteitsverhaal. En wie weet gaat het dan wel een heel pak vlotter en kleurt de filobarometer niet meer donkerrood.”