Quasi politieke eensgezindheid voor einde van de LEZ

De Lage Emissiezones blijven de gemoederen beroeren. De maatregel is al enkele jaren geldig in Antwerpen, Gent en Brussel, maar als we de meeste Vlaamse partijen mogen geloven, zal deze in die eerste twee steden niet verstrengen.

De Vlaamse regering is bevoegd voor het kader rond de Lage Emissiezones in Antwerpen, Gent en andere mogelijke steden die dit willen opstarten. Vlaanderen creëert het wettelijk kader en de timings, de steden staan uiteraard vrij om al dan niet in te stappen in het verhaal.

Een volgende verstrenging zou in 2026 volgen, onder meer met het verbod van Euro5 dieselmotoren in de stadscentra, motoren die nog altijd in heel wat wagens liggen die vandaag gebruikt worden. Maar zo ver moet het voor heel wat politici niet komen, blijkt uit het debat tussen verschillende Vlaamse politici op de Automotive eSummit van Febiac.

“Laaghangend fruit is geplukt”

“De luchtkwaliteit in de stadscentra is dusdanig verbeterd, dat we niet verder moeten verstrengen”, aldus Samy Mahdi, voorzitter van CD&V. “Zelfs de meest recente verbrandingsmotoren hebben vandaag een beperkte uitstoot, dus wat ons betreft moet je niet verstrengen.”

Eenzelfde geluid bij Annick De Ridder, schepen in Antwerpen voor N-VA: “Voor de LEZ haalden we onze stikstofdoelstellingen niet, nu wel. Wat ons betreft missie geslaagd. We hoeven dus niet te verstrengen”, aldus de schepen. Zij wordt bijgetreden door Joris Vandenbrouck van Vooruit. “Het laaghangend fruit is geplukt, de meest vervuilende wagens zijn eruit. We moeten de mensen niet extra op kosten jagen.”

Oppositielid Vandenbrouck daagde de regeringsleden zelfs uit om de LEZ nu al af te schaffen, of toch zeker de verdere uitrol te stoppen. Iets waar Stijn Bex van Groen als enige tegen is. “We hebben een tijdskader gecreëerd, dat is duidelijk en dat moeten we blijven respecteren. De mensen zijn niets met flip-flop politiek.”

Daarmee is Bex wel de enige van de uitgenodigde Vlaamse partijen die tegen een stopzetting van de LEZ, of toch een verdere uitrol hiervan, is…

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine