Sigrid Baerts (GMS Group): “Wagenparkbeheerders hebben steeds meer nood aan informatie”

GMS Group is al enige tijd actief in ons land via de merken Mercedes-Benz, smart, Nissan en Ford. En dat doet de van oorsprong Franse autogroep op een andere manier dan de meeste andere buitenlandse dealergroepen, wordt ons verteld door Antoine de Harlez, Algemeen Directeur van GMS Group en Sigrid Baerts, de nieuwe Manager Fleet Ambassadors van GMS Group Mercedes-Benz.

“Als familiegroep vinden we het belangrijk om de lokale verankering te behouden en zo dicht mogelijk bij de klant te staan. Dat doen we door de originele concessienaam te behouden in combinatie met de verwijzing ‘part of GMS Group’, wat ervoor zorgt dat we een sterke lokale én nationale dealergroep zijn”, vertelt Antoine de Harlez ons. Naast Mercedes GMS Leuven-Tienen en Nissan Leuven-Gent bestaat de groep ook uit de West-Vlaamse Fordgarages van Unicars (Brugge, Diksmuide, Oostende, Roeselare, Ieper en Kortrijk), Mercedes-Benz dealers Claes & Zonen (Tongeren en Sint-Truiden), Groep JAM (Hasselt, Bree, Lommel, en Dilsen-Stokkem) en Star Mobility Center (SMC Mechelen en Wemmel).

De Fleet Departementen zijn dan weer per merk georganiseerd, met Sigrid Baerts sinds augustus aan het hoofd van de fleetafdeling van het merk met de ster. Sigrid is sinds 2021 actief bij de dealergroep, na 9 jaar als vestigingsverantwoordelijke voor tegelproducent Impermo. Via de op merkniveau georganiseerde fleetstructuur, kunnen de verschillende concessies overkoepelend werken om zo hun kennis en sterke punten te bundelen en hun schaalvoordelen uit te spelen.

Het sterkste punt van de concessies is volgens haar de single point of contact. “Dat benadruk ik altijd. Onze professionele klanten hebben één contactpersoon die met hen een vertrouwensband uitbouwt en hen bijstaat en adviseert. Die korte lijnen zijn voor ons erg belangrijk. Onze fleetmedewerker kent de eigenheden en ambities van het wagenpark van de klant en kan op die manier een oplossing op maat aanbieden.”

Bron van informatie

Die contactpersoon uit de fleetafdeling van GMS Group neemt vooral een adviserende rol op en levert de wagenparkbeheerders informatie in dit tijdperk van verandering. “We zien echt wel dat dit nodig is. De fiscaliteit verandert zo snel, we zijn in juli nog maar eens een nieuwe fase ingegaan, waardoor wagenparkbeheerders met heel wat vragen zitten. Daarmee kunnen wij hen natuurlijk optimaal ondersteunen.”

De veranderende fiscaliteit zorgt er volgens Sigrid Baerts voor dat bedrijven hun vloten professioneler zijn gaan bekijken, dat ze meer op zoek zijn naar een juiste strategie. “We krijgen zeker vragen rond fiscaliteit, maar ook omtrent TCO en duurzaamheid. Met zijn elektrische gamma speelt Mercedes-Benz alvast een voortrekkersrol op dat vlak, maar ook wij als groep trekken de kaart van de duurzaamheid. Onder meer door met de juiste partners samen te werken en zelf publieke snelladers aan te bieden op onze sites.”

Het vraagstuk van de PHEV

In dat ecologisch vraagstuk speelt ook de plug-in hybride trouwens nog altijd een belangrijke rol. “Wij waren heel blij met de verduidelijking inzake de CO2-bijdrage, waardoor deze oplossing interessant blijft. Niet iedereen kan immers meteen overschakelen op 100% elektrisch rijden. Bovendien hebben we met de dieselhybrides een unieke oplossing die geen ander premium merk aanbiedt”, aldus Sigrid Baerts. En met de karakteristieken “uniek” en “op maat” maken we de cirkel rond naar de Fleetstrategie van GMS Group waar we dit interview mee begonnen.

#Fleet Dealers

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine