Slechtere afwerking? Betere prijs-kwaliteit? Dit vinden de Belgische leasingrijders van Chinese auto’s

Risicoconsultant Aon heeft onlangs een unieke roadtrip voor fleetmanagers georganiseerd naar Durbuy. Tijdens dit evenement kregen de deelnemers de kans om verschillende elektrische voertuigen (EV’s) te testen, waaronder zowel westerse als Chinese modellen. De roadtrip bood een unieke gelegenheid om de laatste trends en evoluties in de EV-markt te verkennen, met bijzondere aandacht voor de opkomst van Chinese merken.

Na de testritten en een daaropvolgende enquête onder de 25 respondenten, zijn de resultaten duidelijk:

  • Design en afwerking:

Exterieur: 75% van de deelnemers vindt dat westerse modellen beter afgewerkt zijn, terwijl 20% aangeeft dat de oosterse modellen deze bijna evenaren. Slechts 5% beschouwt ze als gelijkwaardig.

Interieur: Ook hier vindt 75% dat westerse modellen superieur zijn in afwerking, met 20% die de oosterse modellen bijna even goed vindt en 5% die ze als gelijkwaardig beschouwt. Niemand vond de oosterse modellen beter afgewerkt.

  • Veiligheidsgevoel:

85% van de deelnemers voelt zich veilig in zowel oosterse als westerse modellen. De resterende 15% voelt zich niet veilig in de oosterse modellen.

  • Actieradius:

95% van de deelnemers is tevreden met de actieradius van zowel westerse als oosterse modellen. Slechts 1% vindt dat westerse modellen beter presteren op dit gebied, terwijl 4% de actieradius van beide teleurstellend vindt.

  • Rijervaring:

Een overweldigende meerderheid van 96% vindt elektrisch rijden zeer aangenaam, terwijl de resterende 4% verdeeld is tussen ‘moet er nog aan wennen’ en ‘geeft de voorkeur aan conventionele voertuigen’.

  • Top 10 van de geteste modellen:
  1. BMW i7
  2. Mercedes EQS
  3. KIA EV9
  4. BYD Seal
  5. Porsche Taycan
  6. Xpeng G9
  7. Audi Q8
  8. Tesla X
  9. Hongqi E-HS9
  10. Maxus E Uniq 6

De BMW i7 steekt met kop en schouders boven de andere modellen uit, terwijl de Audi Q8 en Tesla X onder de verwachtingen blijven. De BYD Seal en KIA EV6 waren de uitblinkers bij de Aziatische modellen.

Belangrijkste conclusies:

  • Ongeveer een derde van de respondenten heeft al oosterse modellen in hun vloot, met BYD, KIA en Hyundai als de meest voorkomende merken.
  • De roadtrip heeft fleetmanagers die nog geen Aziatische modellen in hun vloot hebben, niet volledig overtuigd om deze in de toekomst aan te schaffen. 50% blijft afwachtend.
  • De oosterse modellen verrasten de testdrivers voornamelijk op het gebied van design en prijs, maar minder op afwerking en rijgedrag.

Al Pijnacker, Managing Director – Fleet Automotive / Mobility & Marine bij Aon Belgium benadrukt het belang van dergelijke ervaringen: “In een tijd waarin veel bedrijven bezig zijn met de elektrificatie van hun wagenpark, is het cruciaal om praktijkervaringen uit te wisselen en te zien hoe deze voertuigen worden onthaald. De roadtrip heeft waardevolle inzichten opgeleverd die ons helpen om beter te begrijpen hoe verschillende modellen worden ontvangen door de markt.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine