De federale regering heeft eindelijk en na veel discussies een akkoord bereikt over het VAA van bedrijfswagens. Een van de redenen waarom dit in se technische dossier zo lang aansleepte, was dat verschillende coalitiepartners binnen Vivaldi er een koehandel van maakten door compensaties te eisen in andere dossiers … Dit is wat we weten in afwachting van de persconferentie om 10 uur deze ochtend.
Hoewel gevreesd werd dat het VAA in 2024 met ongeveer 20% zou stijgen als gevolg van de massale elektrificatie van het wagenpark in 2023, zal dit uiteindelijk niet gebeuren. Het kernkabinet heeft ingestemd met een status quo voor het VAA in 2024. Dit is goed nieuws voor bestuurders die nog steeds een auto met verbrandingsmotor hebben.
Alleen het minimum VAA zal stijgen van €1.540 in 2023 naar €1.600 in 2024.
Compensaties
Het waren vooral de PS en Ecolo die hun kans schoon zagen om dit dossier geblokkeerd te houden door compensaties te eisen in andere dossiers.
Zo wordt het plafond voor de fietsvergoeding verhoogd. En de inflatie op treinkaartjes, die voor 56% worden vergoed door de werkgever, wordt niet doorberekend.
Meer details over deze maatregelen worden gegeven tijdens een persconferentie om 10.00 uur.
#Auto #Fleet Management