
Hoewel de Brusselse mobiliteit vaak onder vuur ligt, blijkt uit een nieuwe internationale studie dat de Belgische hoofdstad beter scoort dan veel andere grootsteden. In de jaarlijkse Urban Mobility Readiness Index van het Oliver Wyman Forum prijkt Brussel op een indrukwekkende 19e plaats wereldwijd en zelfs 11e in Europa. Daarmee laat de stad onder meer Madrid, Milaan en Rome achter zich.
Dat resultaat komt voor velen onverwacht. Brussel haalt zijn sterke score vooral dankzij duurzame mobiliteit en openbaar vervoer, terwijl de stad duidelijk minder goed presteert op vlak van technologische innovatie.
Duurzaamheid als sterktepunt
Brussel scoort bijzonder goed op het vlak van duurzame mobiliteit (10e plaats wereldwijd). De stad profiteert daarbij van het feit dat bijna de helft van alle verplaatsingen korter is dan twee kilometer, wat wandelen en fietsen aantrekkelijk maakt. Ook investeert Brussel steeds meer in infrastructuur voor elektrische voertuigen, met de ambitie om tegen 2035 qua laadpaaldekking te kunnen wedijveren met steden als Amsterdam en Parijs.
Dat duurzaamheid loont, blijkt uit de globale cijfers: waar het wereldwijde gemiddelde op ongeveer 49% ligt, haalt Brussel een score van 59% in de index.
Gemengd rapport voor openbaar vervoer
Op het vlak van openbaar vervoer bezet Brussel de 19e plaats. Dat is bemoedigend, al tekenen er zich zorgpunten af. Zo daalde het gebruik van openbaar vervoer licht van 24% in 2010 naar 22% vandaag, in tegenstelling tot de stijgende trend in veel andere Europese steden. Gebruikers noemen onder meer snelheid, gebruiksgemak en veiligheid als verbeterpunten.
De geplande uitbreiding met metrolijn 3 en verdere modernisering van het netwerk kunnen hier op termijn het tij helpen keren.
Technologische innovatie blijft een werkpunt
Op het gebied van technologische mobiliteitsoplossingen hinkt Brussel duidelijk achterop. De stad haalt slechts een 29e plaats op dit criterium. In tegenstelling tot pionierssteden zoals Stockholm of Singapore, ontbreekt het Brussel aan een uitgesproken innovatieklimaat. De aanwezigheid van autonome voertuigen, connected mobility-oplossingen en emissievrije bussen blijft eerder beperkt.
Volgens Stijn Verlinden, senior consultant bij Oliver Wyman, is er ruimte voor groei:
“Brussel zet mooie stappen richting duurzame mobiliteit. Maar om haar plaats in de Europese top te behouden, moet ze haar mobiliteitsaanpak verder verfijnen en investeren in technologische innovatie.”
Andere Belgische steden ook vertegenwoordigd
Voor het eerst werden ook andere Belgische steden opgenomen in de index. Zij doen het eveneens behoorlijk:
- Gent: 36e plaats
- Antwerpen: 39e plaats
- Leuven: 43e plaats
- Luik: 48e plaats
Brussel blijft dus duidelijk de Belgische koploper, al tonen ook deze steden potentieel op specifieke domeinen.
#Mobiliteit