Test nieuwe Renault Captur: crowdpleaser schakelt versnelling hoger

De populaire Renault Captur- waarvan er op 10 jaar tijd al twee miljoen exemplaren werden verkocht – kreeg een stevige facelift. Optisch herken je de nieuwste telg in de eerste plaats aan zijn nieuwe snoet. De full-hybrid aandrijftechnologie blijft de hoofdtoon voeren als aandrijflijn. Een stekker komt er dus niet aan te pas bij nieuwe Captur. Wel heel veel kleine en grotere updates die het model ook de komende jaren concurrentieel moeten houden in het druk bevolkte B-segment van compacte SUV’s. Ik ging hem testen in en rond de Spaanse hoofdstad Madrid.

Renault noemt de Captur in zijn perscommunicatie een ‘auto om in te leven’. Ze doelen daarmee op zijn veelzijdigheid en niet dat je geen andere opties meer hebt omdat je dakloos bent. Alle gekheid op een stokje, met zijn compacte buitenafmetingen (4,23 m) zijn ruime en moduleerbare interieur is het altijd al een praktische ‘compagnon’ geweest. Een crowdpleaser ook, Renault slijt dit model in niet minder dan 90 landen!

Statusverhogend

Bij de lancering van ieder nieuw model bij iedere constructeur wordt de loftrompet afgestoken over het design, in casu van de hand van Gilles Vidal, Design Director van het merk Renault. Dan lees je zaken zoals “Deze nieuwe stijl, gekenmerkt door strakke lijnen en precieze details, speelt met licht en materialen voor een meer waarderende en dynamische perceptie. Met zijn volledig nieuwe voorkant oogt Nieuwe Captur statusverhogend.” Dat is een behoorlijk lyrische omschrijving en ik ben ook niet helemaal zeker wat de copywriters van dienst juist bedoelen met ‘statusverhogend’ maar de nieuwe Captur ziet er inderdaad wel fris en strak uit en een stuk volwassener. De voorpartij oogt verticaler en dus ook stoerder. De nieuwe lichtblokken vooraan zijn standaard voorzien van full led-technologie op alle uitvoeringen. Net als bij Nieuwe Clio is de verticale halveruitvorm van de led-dagrijlichten een vrije inspiratie voor het logo van het merk. De behuizing van de achterlichten is voortaan transparant en laat de binnenkant van de lichtblokken zien. Deze stijlkeuze, in combinatie met het nieuwe logo en het herwerkte design van de diffuser, moet de achterkant een modernere uitstraling geven.

Renault biedt op de Captur drie afwerkingsniveau’s. De Evolution-uitvoering heeft 17” Flexwheel-sierwieldoppen (17” lichtmetalen velgen als optie leverbaar), matzwart gelakte koetswerkdrempels en gordellijn en zwarte bodemplaten voor- en achteraan.

De Techno-afwerking onderscheidt zich door 18” lichtmetalen velgen, koetswerkdrempels en een gordellijn in Noir Grand Brillant.

De nieuwe Esprit Alpine-uitvoering krijgt specifieke logo’s in de kleur Ice Black, ruitomlijsting in Noir Grand Brillant, velgen met een specifiek design en afmetingen van 19″, een aerodynamische lamel en bodemplaten voor- en achteraan gelakt in Gris Schiste Mat.

Interieur: Google on board

In een markt van de stads-SUV’s die vandaag 50% van de verkoop in het B-segment vertegenwoordigen (en zelf 30% van de totale markt), wil de nieuwe Renault Captur een referentiemodel blijven door zijn veelzijdigheid. Dan helpt het wel wanneer je interieur meer dan een optische upgrade krijgt. Jawel, er zijn volledig nieuwe zetelbekledingen. Maar alleen daarvoor koop je natuurlijk geen nieuwe auto. De volledig nieuwe dashboardschermen zien er puik en helder (lees: overzichtelijk) uit. Het multimediasysteem OpenR Link met Google is van Android Automotive 12-signatuur. Volgens Renault een wereldprimeur in het B-segment. Dankzij een volledig nieuwe elektronische architectuur staat de veiligheid centraal met rijhulpsystemen van de nieuwste generatie, waaronder voorspellend hybride rijden en Active Driver Assist, voor een autonome rijervaring van niveau 2. Het beste nieuws is echter de My Safety Switch-knop, waarmee je alle rijhulpsystemen in één keer aan en uitschakelt. Speelt Renault daarmee in op de Europese regelgeving die binnenkort allerhande toeters, bellen, trillingen en andere irritante regelneverij aan boord verplicht bij een overschrijding van de toegelaten snelheid? Indien dat zo is: dank u Renault!

Onderstel en motoren

Om meer rijplezier en een dynamischer rijgedrag te verzekeren, werden de schokdempers, de geometrie van de wieltreinen en de afstelling van de stuurbekrachtiging herzien.

Het Extended Grip-systeem, dat verkrijgbaar is op bepaalde versies, optimaliseert de tractie, ongeacht de wegomstandigheden. Of dat gelukt is, kan u iets verder lezen.

Qua aandrijving valt PHEV alvast uit de boot. Geen stekker dus maar wel nog steeds de bekende full-hybrid  E-Tech van 145 pk (105 gr/CO2-uitstoot). Een nieuw snufje is E-Save functie, die ervoor zorgt dat de batterij altijd voor 40% geladen blijft. Dat moet voor een extra duwtje in de rug zorgen wanneer je bijvoorbeeld een helling oprijdt. Renault claimt dat je in stadsverkeer 80% van de tijd elektrrisch kan rijden met deze aandrijflijn en dat je het brandstofverbruik met 40% kan drukken.

De basismotorisatie is een TCe 90, een driecilinder 1-liter benzinemotor van 91 pk. Je kan ook nog kiezen  voor de mild-hybrid 160 EDC, een 1.333 cc viercilinder die met zijn 160 pk meteen ook de krachtigste in het aanbod is.

Rijden

Tijdens de presentatie in Madrid was alleen de hybride aandrijflijn beschikbaar, maar dan wel in de Techno-versie en de Esprit Alpine-uitvoering (de topversie). Naar rijden toe maakt dat weinig verschil, denk je dan. Think again. Terwijl de Techno-versie met zijn 18-duims velgen een voorbeeldige filtering van de oneffenheden op de weg kon voorleggen, reed de Esprit Versie met zijn 19-duims velgen een stuk minder comfortabel. Op echt slechte stukken zelfs wat stuiterend. Deze laatste liet zich wel wat strakker sturen in de bochten. Het ligt er maar aan wat je prioriteiten zijn. Ik zou sowieso voor de 18-duims velgen gaan. De hybride aandrijving doet haar werk naar behoren maar verwacht geen verschroeiende acceleraties. Wat het verbruik betreft scoort die zeker naar verwachting: op een parcours van 225 km klokte ik af op een verbruik van 4,2 l/100 km met een vlotte rijstijl. Knap!

De nieuwe Captur maakte op de weg al bij al een goede indruk. Een praktische en goed uitgeruste  B-segment SUV die je dankzij de Google-assistent tot 50 voice commands kan geven. En ja, dat werkt beter dan menige merkeigen spraakbesturing bij de concurrentie.

Prijzen

De goedkoopste Renault Captur is een TCe 90 Evolution, met een vanafprijs van 20.250 € (BTW incl.). De duurste is dan weer de E-Tech full hybrid in esprit Alpine livrei. Die is de jouwe voor 31.300 €.

Fleetpotentieel: niet geweldig omwille van de full-hybrid technologie, die fiscaal eigenlijk als een benzine wordt beschouwd. De lage uitstoot van 105 g CO2/km en het lage verbruik maken wel dat een TCO-berekening het model nog tot een realistische optie maken indien full electric écht nog niet aan de orde is binnen uw vloot.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine