Skoda Octavia: Funderingswerken

De Octavia, al meer dan 20 jaar dé hoeksteen van het inmiddels bijzonder solide Skoda-huis, onderging zopas een mid-life update. Die levert hem een nieuwe look en een surplus aan technologie op, met de 1.0 TSI-driecilinder in een absolute glansrol.

In Mlada Boleslav, de thuishaven van Skoda, worden er naar het schijnt winkels, straten en kinderen naar vernoemd, bij ons neemt de adoratie van Tsjechiës bekendste exportproduct gelukkig iets minder buitenissige vormen aan. Hoewel: wie het geluk heeft elke vier jaar een fonkelnieuwe bedrijfswagen te mogen kiezen, heeft hem sowieso al eens geconfigureerd, die Skoda Octavia. In 2016 liep de verkoop opnieuw als een trein met meer dan 436.000 verkochte eenheden, de voorbije 20 jaar heeft Skoda al ruim 5 miljoen Octavia’s aan de man of vrouw gebracht. Ook in België is de Octavia (en met name de Combi) nog steeds één van de meest gekozen leasingwagens. Omdat wij Belgen nu eenmaal gek zijn op underdogs, een rol die de Octavia (en bij uitbreiding heel Skoda) eigenlijk stilaan ontgroeid is geraakt. Of is het omdat het prijskaartje nog steeds van doorslaggevend belang blijkt, zelfs met de vele miljarden die we op onze spaarrekeningen hebben geparkeerd?

Afijn, ondanks zijn niet aflatende populariteit achtte Skoda de tijd gekomen om zijn Octavia op een facelift te trakteren. Een controversiële zowaar, want aanvankelijk waren de meningen over de aanblik van Skoda’s nieuwste even verdeeld als de gespleten lichtunits zelf. Nu goed, over kleuren en koplampen valt nu eenmaal niet te twisten, daarom trokken wij naar het zonnige Porto om de onderhuidse evoluties van de Tsjechische middenklasser eens duchtig aan de tand te voelen. Zo is er de pas geïntroduceerde 1.0 TSI-motor, het nieuwe veiligheidsarsenaal, de nieuwe adaptieve ophanging… en natuurlijk ook een extra vleugje Simply Cleverness. Skoda, quoi.

Comfortzoeker

Vraagt het nieuwe vooraanzicht van de Skoda Octavia nog enige gewenning, dan vinden we de update van de achtersteven – met de scherper uitgeslepen c-vormige lichtsignatuur – bij onze eerste kennismaking veel beter geslaagd. Diezelfde achtersteven staat overigens 2 centimeter breder op zijn poten bij de versies die met een multilink zijn uitgerust, terwijl het spoor van de versies met vierarmige ophanging en de 4×4-uitvoeringen 3 centimeter breder werd voor extra rijcomfort en een hogere stabiliteit. Optioneel is de Octavia voortaan leverbaar met een Dynamic Chassis Control-systeem, een actieve ophanging die zich in vier verschillende modi laat verstellen: Comfort, Normal, Sport en Individual, waarbij je de afstelling van de stuurbekrachtiging en de ophanging naar hartenlust kan configureren. Niet dat je Skoda Octavia daarmee plots in een circuitracer verandert, want de Tsjech rijdt nog steeds zoals hij gebekt is: comfortabel, dus.

Tijdens het rijden hebben we die DCC dan ook niet echt als een must ervaren, zeker omdat de basisset-up een uitstekend compromis biedt. Of was je dan écht van plan om voortdurend de limieten op te zoeken met je nieuwe Octavia?

Gul en ruimdenkend

Binnenin blijft vooral het ruimteaanbod van de Octavia verbazen. De beenruimte achterin doet denken aan die van een stretched limo, terwijl de koffer je wil doen geloven dat je Octavia in zijn vrije tijd stiekem een bestelwagen is. Het volume bedraagt respectievelijk 590 en 610 liter voor de berline en de Combi, met neergeklapte rugleuning van de achterzetels wordt dat 1.580 en 1.740 liter. Om je een idee te geven: daar moet zelfs een Volvo V90 de duimen voor leggen.

Het interieur zelf werd getrakteerd op een aantal subtiele updates, die de Octavia weer iets hoger op de sociale ladder moeten zetten. Het model zweeft namelijk al jaren tussen het C- en het D-segment, maar geeft via zijn opgewaardeerde uitrusting wel degelijk aan dat hij de degens wil kruisen met de grotere middenklassers. Zo noteren we onder andere een nieuwe sfeerverlichting (in maar liefst 10 kleuren, hoera!), een verwarmd stuurwiel, maar ook kwalitatievere materialen én vooral het uitstekende – maar optionele – Columbus-touchscreen, dat alle functies van het infotainmentsysteem in één heldere interface groepeert. Het fel schijnende Portugese lentezonnetje leerde ons wel dat het glazen oppervlak gevoelig is voor vingervegen…

Motorische weelde

Op vlak van motorisaties baadt de Skoda Octavia nog steeds in weelde. De voor de fleetmarkt belangrijkste dieselmotorisatie zal wellicht de koppelrijke 1.6 TDI met 115 pk blijven, al bieden de Tsjechen ook een dichtgeknepen versie met 90 paarden aan. Bovenaan het dieselgamma staat de 2.0 TDI met 184 paarden, die zowel met voor- als vierwielaandrijving geleverd kan worden. Zowat alle motorisaties zijn behalve met een manuele zesbak ook verkrijgbaar met een geautomatiseerde DSG6- of (en da’s nieuw) een DSG7-transmissie.

Voor onze eerste kennismaking op Portugese bodem kozen wij echter voor de nieuwe 1.0 TSI-benzinemotor, een kleine maar bijzonder onderhoudende driecilinder die aangeeft dat het post-dieseltijdperk ook in Mlada Boleslav aangebroken is. Met zijn 115 pk en 200 Nm trekt het molentje zich verrassend goed uit de slag in de nauwelijks 1,2 ton wegende Tsjech, zonder daarvoor stevige offers te vragen aan de pomp: wij noteerden tijdens onze testrit een gemiddeld verbruik van zo’n 6 liter/100 km. Daarenboven biedt de 1.0 TSI een veel amusantere soundtrack vrij bij dan de gekende TDI-motoren. Tenzij je vaak passagiers en zware bagage vervoert (taxichauffeurs, we hebben het tegen jullie) kunnen we deze 1.0 TSI dus enkel warm aanbevelen…

Conclusie

De Skoda Octavia was al een steengoede allrounder en een commerciële kaskraker, deze beperkte facelift zal dan ook geen enkele moeite kennen om het Tsjechische sprookje nog een paar jaar langer te laten duren. Na onze eerste kennismaking onthouden we vooral de meerwaarde van de nieuwe 1.0 TSI-motor, naar die van het Dynamic Chassis Control zijn we nog steeds op zoek. Tot slot is het ook jammer dat de nieuwe generatie 1.5 TSI-motoren voorlopig nog aan Volkswagen voorbehouden blijft, bij de Skoda Octavia zal de 1.4 TSI pas tegen eind 2017 afgelost worden. Maar daartegen zijn we alweer 436.000 Octavia’s later…

PLUS

Ruimte-aanbod

Value for money

Fijne 1.0 TSI

MIN

Wennen aan nieuwe look

(nog) geen 1.5 TSI

Meerwaarde DCC?

 

#Auto #Auto #Business Driver

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 1830 Machelen
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine