Vincent Struye de Swielande – Microlino: “We lanceren niet alleen een product maar ook een segment”

D’Ieteren is een groot huis met veel kamers. En er is bovendien nog plaats om er altijd enkele bij te bouwen. Toen bijna twee jaar geleden aan Vincent Struye de Swielande werd gevraagd of hij zin had in een nieuw project binnen D’Ieteren, moest hij daar niet lang over nadenken. Na functies bij respectievelijk Porsche en Skoda, werd hij dus Managing Director van Microlino in België. Hoe doet het microcarmerk het een jaar na de lancering?

Hoe loopt de verkoop een dik jaar na de lancering?

VS: “Met ups en downs. We zijn er altijd van uitgegaan dat we een product en een merk gingen lanceren. Maar voor je dat kan doen, moet je eerst een segment hebben. Iedereen kent het segment van de wagens zonder rijbewijs en dito voor de auto’s met rijbewijs. Maar het segment van de microcars mét rijbewijs was totaal onbekend in België. Dat was de eerste challenge. Er begint nu wel schot in de zaak te komen en de verkoop volgt ook.”

Er was ook wat te doen rond de EV-premie …

VS: “Klopt. In het begin kwam de Microlino niet in aanmerking. Wat je op zijn minst merkwaardig kon noemen. Een elektrische microcar lijkt me net ideaal voor een meer duurzame stadsmobiliteit. Maar we zijn niet bij de pakken blijven zitten. Samen met de collega’s van Astara, die de Silence verdelen in België, ben ik naar het kabinet van Minister Lydia Peeters geweest om ons segment en onze producten uit te leggen. Dat was totaal onbekend bij hen. Na dat gesprek kwamen we wel in aanmerking. Vanzelfsprekend zijn we daar blij mee.”

Er is weinig concurrentie op de markt. Je hebt de Citroën AMI en de Silence. Zie je graag wat meer concurrentie om het segment bekender te maken?

VS: “Eigenlijk wel ja. Overigens is de AMI niet echt een concurrent. Beperkt tot 45 km/u en geen rijbewijs nodig. Onlangs hebben we ook een Microlino “light” voorgesteld, eveneens 45 km/u en geen rijbewijs. Maar voor de originele Microlino heb je wel een rijbewijs nodig en bedraagt de topsnelheid 90 km. Daarnaast is er toch ook een verschil in concept en kwaliteit. De Microlino heeft een zelfdragend stalen chassis met een aluminium koetswerk. De AMI heeft een buizenframe en een koetswerk uit PVC. De rijervaring van de Microlino is toch totaal anders. Dit gezegd zijnde: we juichen meer concurrentie alleen maar toe om het segment extra bekendheid te geven.”

Is de Microlino louter een product voor de particulier?

VS: “Nee, uit de verkoopcijfers blijkt dat het 50/50 B2C en B2B is. Bij de bedrijven zijn dat vooral KMO’s en zelfstandigen. Veelal hadden zij vroeger een Smart fortwo die ze gebruikten als communicatie- en promotiewagen. Een leuk design, duurzaam en milieuvriendelijk, de Microlino is qua imago een ideaal uithangbord. Daarnaast blijken ook huisartsen en dokters naar dit segment over te stappen. Een kleine stadswagen die afgesloten is, je kan er dus iets in laden. Gemakkelijk te parkeren in stadscentra, geen problemen met Lage Emissie Zones. Hetzelfde geldt trouwens voor architecten. Die hebben sowieso affiniteit met design en vertoeven ook vaak in steden. Het is leuk om te zien om dat doelgroepen waar we eerst zelf niet aan gedacht hebben, spontaan voor dit product kiezen.”

Een leuk design, duurzaam en milieuvriendelijk, de Microlino is qua imago een ideaal uithangbord.

De Microlino heeft een nostalgische toets in zijn design. Speelt dat ook in zijn voordeel?

VS: “Een leuke anekdote: we hadden onlangs twee 80-plussers die er een gekocht hebben. Beiden hadden ze in hun jeugd een BMW Isetta, waar de Microlino toch deels op geïnspireerd is. Ze rijden allebei weinig en hebben er eentje gekocht puur uit nostalgie. Voor het jongere doelpubliek speelt de prijs een belangrijkere rol. Van zodra je met een maandprijs rond de 300 à 350 euro zit met abonnementsformules, leasing, krediet, zie ik daar wel potentieel in. Zeker in combinatie met een mobiliteitsbudget, waar je dan nog een deel overhoudt om een deel van de huur of een hypotheek mee te betalen.”

Heeft de Microlino potentieel als deelwagen in steden? Je bent afgesloten van het weer, wat toch een extra troef is ten opzichte van deelsteps, en deelfietsen …

VS: “We hebben lang samen gezeten met onze collega’s van Poppy om dat te analyseren. Mensen die in de stad wonen hebben meestal een alternatief. Hetzij de fiets, een step of het openbaar vervoer. Wanneer ze toch kiezen voor carsharing, is dat meestal voor langere afstanden maar niet voor stadsmobiliteit. Bovendien hebben veel mensen die geen ervaring hebben met elektrische mobiliteit nog autonomiestress. Als je die twee optelt, is de Microlino momenteel niet het juiste product voor carsharing.”

We zijn ervan overtuigd dat koerierbedrijven die transitie naar microdistributie met kleinere CO2-vrije voertuigen de komende jaren ook zullen maken.

Momenteel hebben jullie met de Microlino één product. Staat D’Ieteren er voor open om dit segment verder uit te bouwen met opvolgmodellen wanneer die er eventueel komen en/of andere producten?

VS: “Nu concentreren wij ons op Microlino en het product op het juiste pad krijgen. Wij leren elke dag nog bij over het segment, de markt en het doelpubliek. Maar wij staan er zeker voor open om opvolgmodellen en andere merken toe te voegen aan het portfolio. Niet alleen qua personenvervoer, maar ook voor cargo met last mile solutions. We zijn ervan overtuigd dat koerierbedrijven die transitie naar microdistributie met kleinere CO2-vrije voertuigen de komende jaren ook zullen maken.”

Je hebt binnen D’Ieteren al voor Skoda en Porsche gewerkt. Dit is totaal iets anders, zowel qua product als segment. Hoe ervaar je die overstap?

VS: “Skoda was qua insteek puur rationeel en Porsche emotioneel  wanneer je naar de koopmotivatie van de klant kijkt. Microlino is dan weer het andere uiterste. Uit mijn comfortzone stappen is leuk. Ik mag een nieuw product lanceren in startup-modus maar wel binnen het grote huis D’Ieteren. Het is een uitdaging maar toch met de nodige zekerheden en de wetenschap dat je kan rekenen op de juiste steun. Dat maakt het comfortabeler om dit project te lanceren.”

Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen? Was je zelf kandidaat?

VS: “In mei 2022 werd ik gebeld met de vraag of ik interesse had in een nieuw project. Ik kreeg 24 uur de tijd om te antwoorden (lacht). Ik heb me even verdiept in de materie van micromobiliteit en ik zag daar wel toekomstmuziek in als alternatief vervoersmiddel. Vooral omdat mobiliteit vroeger een of/of-verhaal was en nu meer een en/en-verhaal. Mobiliteitskeuzes worden flexibeler. Iets wat we als D’Ieteren ook uitdragen. Ik speel dan ook graag mijn rol door micromobiliteit mee op de kaart te zetten in die flexibele mobiliteit van vandaag en morgen.”

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine