Vooral in deze regio slaat het mobiliteitsbudget aan

Het aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget is in 2022 bijna verdubbeld: van 0,10% in 2021 naar 0,18% in 2022? Dat betekent dat één op 500 werknemers ondertussen voor het mobiliteitsbudget kiest. Met het federale mobiliteitsbudget ruilen medewerkers hun (recht op een) wagen in voor een budget, waarmee ze zelf hun mobiliteit duurzaam invullen.

Voorlopig gaat het enkel over bedienden met een bedrijfswagen: één op 80 bedienden met een bedrijfswagen of 1,23%. Vorig jaar was dit de helft. Gezien de beperkte absolute aantallen, blijft het mobiliteitsbudget een differentiator in de war for talent. Brusselse werkgevers zijn koploper. Dat blijkt op basis van de analyse van SD Worx bij meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers.

Brusselse werkgevers zijn koplopers 

De Vlaamse werkgevers met mobiliteitsbudget zijn in de meerderheid maar als je rekening houdt met het aantal werkgevers per regio, dan omarmen de Brusselse werkgevers het snelst het mobiliteitsbudget: één op veertig Brusselse werkgevers heeft het ondertussen ingevoerd.  

  • 2,46% van de Brusselse werkgevers, terwijl dit in 2021 nog maar 1,5% was.
  • 0,58% van de Vlaamse werkgevers (blijft stabiel). Vlaams-Brabant ligt hier aan kop (met 1,2%).
  • 0,35% van de Waalse werkgevers (tov 0,25% in 2021); Waals-Brabant ligt aan kop met 0,87%.
Annelies Rottiers

Annelies Rottiers van SD Worx België verduidelijkt: “2022 betekende bijna een verdubbeling van het mobiliteitsbudget (MOB). Dat het budget ook kan ingezet worden voor de afbetaling of huur van de woning bij meer dan 50% thuiswerk (ook als je verder woont dan 10 km) draagt hier zeker toe bij. Het inruilen van de bedrijfswagen heeft nu het meeste succes bij medewerkers tussen 25-40 jaar. Vooral als de medewerker de auto niet echt nodig heeft of als er voldoende alternatieven voorhanden zijn, zoals in de steden. Natuurlijk moet de werkgever eerst deze mogelijkheid invoeren. Bij Brusselse werkgevers vindt het mobiliteitsbudget het snelst ingang. Ergens wel logisch: in Brussel werken er veel bedienden en het openbaar vervoer is er een alternatief voor het woon-werkverkeer. Wie de bedrijfswagen niet perse nodig heeft privé, zal die sneller kunnen missen. In het algemeen geldt: hoe groter het bedrijf, hoe meer kans dat het mobiliteitsbudget ingevoerd wordt. Werkgevers bieden meer flexibiliteit en kunnen met het MOB inspelen op individuele behoeften: een winner in de war for talent.”

Een paar sectoren die opvallen: Reclamewezen en marktonderzoek, ICT-sector (programmeren van software), Activiteiten van hoofdkantoren; adviesbureaus op het gebied van  bedrijfsbeheer, Architecten en ingenieurs; technische testen en toetsen, maar ook gas-en elektriciteit (PC 326) en de metaalbouw (PC 209) en de chemie (PC 207). 

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine