Autosalon 2017: De nieuwigheden van paleis 6

We houden even halt op de Ford-stand om een blik te werpen op de hertekende Kuga. De Kuga wordt aangedreven door 1.5 TDCI standaardmotor, die netjes onder de grens van 115 g CO2/km blijft. Met 120 pk wordt het vermogen enkel verdeeld over de voorste wielen. Niemand twijfelt eraan dat hij zich moeiteloos tussen het Vignale-gamma zal nestelen (Mondeo, S-MAX, Kuga en Edge).

Hyundai komt met een wereldpremière op de proppen (u leest er alles over in onze bijdrage over de bedrijfsvoertuigen), maar toch zal alle aandacht getrokken worden door de facelift van de i10, en vooral door de vijfdeursuitvoering van de nieuwe i30.

Deze compacte wagen met volwassen trekken is de eerste Hyundai die met de 1.4 T-GDI  motor wordt uitgerust. Deze benzinemotor gaat gepaard met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen of met de 7DCT-transmissie met dubbele koppeling. De 1 litermotor met drie cilinders van 100 of 120 pk en de 1,6 turbodiesel (95, 110 of 136 pk), vervolledigen het motorenprogramma.

Zo komen we ook op de Jaguar-stand terecht, waar de Business Editions van de XE en de XF aan het Brusselse publiek worden voorgesteld. Deze modellen worden met extra functies uitgerust en zijn afgeleiden van de 2.0 D-dieseluitvoeringen.

Land Rover, het neefje van de Jaguar, pakt uit met de nieuwe Discovery. De zeven zitplaatsen blijven overeind en de inklapbare zetels kunnen voortaan via de smartphone bediend worden. Onder de motorkap zit een nieuwe dieselmotor, met name de 2.0 Ingenium van 180 pk. Met dubbele turbo ontwikkelt deze krachtbron maar liefst 240 pk! Het motorengamma bestaat verder nog uit een 3.0 diesel van 258 pk en een 3.0 benzinemotor van 340 pk.

Op de stand van Tesla hangt er elektriciteit in de lucht met de spectaculaire Falcon-deuren van de Model X. Hij deelt zijn onderstel, elektrische motoren en batterijen met de Model S… De X-versie zeult een gewicht van 2,5 ton met zich mee, waardoor de actieradius van het 60D basisgamma beperkt is tot 335 km. Met een koppel van 967 Nm, kan deze P90D 7 passagiers naar 100 km/h katapulteren in minder dan 3,5 seconden.

Bij Mazda is de volgspot gericht op de compacte Mazda 3, die uiteindelijk toch wordt aangevuurd door een 1.5 motor van 105 pk. Daardoor houdt deze propere Japanner het op een CO2-uitstoot van 99 g/km. De Mazda 6 werd onder handen genomen op de tekentafel en deze update heeft de motor niet alleen meer pit gegeven, maar ook stiller gemaakt. We zien tevens de intrede van de G-Vectoring Control, een systeem dat inspeelt op de motor en voor meer veiligheid zorgt, ook in zware omstandigheden.

Volvo blijft dan weer inzetten op de S90 en de V90. Een berline en een break die op hetzelfde platform van de XC90 SUV gebouwd zijn. Deze voertuigen zouden weleens kunnen inslaan op onze markten, al was het maar omwille van de D3-motor van 150 pk en 116 g CO2.