En het merk met de laagste CO2-uitstoot is…

De cijfers komen van Jato Dynamics: voor het eerst in tien jaar noteert Europa een stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot. In 2017 lag dit gemiddelde op 118,1 g/km t.o.v. 117,8 een jaar eerder.

Er is niet meteen reden tot paniek: met een gemiddelde van 115,4 g CO2/km in 2017 doet België het overigens goed (- 0,3 g in vergelijking met 2016). Zoals u in de tabel kan zien, is ons land op die manier één van de acht landen (op 23 landen die door Jato onder de loep werden genomen) dat een lager gemiddelde haalt t.o.v. van 2016.

Vanwaar die toename?

Europa is lang een stille aanbidder geweest van diesel, dat meer NOx maar minder CO2 uitstoot in vergelijking met benzine. Het ziet er echter naar uit dat de Europese weggebruikers de bocht naar benzine aan het maken zijn. België volgt deze trend. Ons land deed het dus goed in 2017, maar dat is geen garantie dat dit ook het geval zal zijn op het moment dat Jato zijn studie voor dit jaar zal bekendmaken… Elektriciteit valt overigens ook meer en meer in de smaak. Deze “zero emission” voertuigen zijn echter nog niet sterk genoeg vertegenwoordigd om de CO2-waarden in positieve zin te beïnvloeden (behalve dan in Noorwegen, waar de cijfers voor zich spreken).

De keuze voor loodvrij rijden is niet de enige reden waarom de gemiddelde CO2-uitstoot is toegenomen. Het succes van de SUV (vorig jaar nog goed voor een derde van de markt) is ook een verklaring voor de stijging. De SUV’s die vorig jaar over de toonbank gingen, hebben een gemiddelde uitstoot van 133 g CO2/km. Dat is 1,9 gram minder dan in 2016, maar duidelijk meer dan het Europese gemiddelde (dat dus op 118,1 g/km ligt).

De top 20 van de bestverkochte merken

In de tabel onderaan deze pagina ziet u de evolutie van de 20 bestverkochte merken in het Europa van 23, zoals bestudeerd door Jato.

In 2017 zijn er slechts 8 merken in geslaagd om hun gemiddelde CO2-uitstoot te verminderen (Toyota, Suzuki, Fiat, Dacia, Kia, BMW, Hyundai en Audi).

De koploper van 2016, Peugeot, moet zich nu tevredenstellen met een tweede plaats. Dit heeft onder meer te maken met het SUV-offensief van het Franse merk.

De hoogste trede op het podium is weggelegd voor Toyota. De Japanners hebben aangekondigd dat ze tegen eind 2018 stoppen met de verkoop van dieselwagens. De eerste plaats zal Toyota nog meer vleugels geven om voluit de kaart van de full hybride-technologie te trekken.