Hoe goed zijn de restwaardes van de Hyundai IONIQ?

hyundai-ioniqDe IONIQ Hybrid eindigt in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. Die positieve voorspelling is onder meer te danken aan de onovertroffen garantie op de hoogspanningsbatterij. Het hoogwaardige, ruime interieur en het toonaangevende rijbereik zijn dan weer sterke argumenten voor de IONIQ Electric.

Recente onderzoeken door onafhankelijke Europese studiebureaus gespecialiseerd in de autosector geven aan dat de gloednieuwe Hyundai IONIQ een topscore behaalt in de restwaardevoorspellingen.

De IONIQ Hybrid en IONIQ Electric, die begin oktober werden gelanceerd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, werden geëvalueerd door EurotaxGlass’s in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland en door CAP in het Verenigd Koninkrijk.

De IONIQ Hybrid eindigde daarbij in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. De elektrische versie is tweede beste en behaalt gemiddeld bijna dezelfde restwaarde en waardebehoud als de nummer één.

De volledig nieuwe Hyundai IONIQ is ’s werelds eerste auto die onder eenzelfde koetswerk een hybridemotor, oplaadbare hybridemotor en zuiver elektrische motor aanbiedt. Die vernieuwende benadering van Hyundai Motor maakt emissiearme tot zelfs emissievrije mobiliteit toegankelijk voor een ruimer publiek.

Troeven van de IONIQ

Hyundai Motor levert beide modellen met een toonaangevende garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking in combinatie met acht jaar en 200.000 kilometer voor de hoogspanningsbatterij. Dat had een erg gunstige invloed op de score. Bovendien werd het rijgedrag van de IONIQ Hybrid hoger ingeschaald dan bij zijn diesel- en hybrideconcurrenten.

Behalve zijn hoge restwaarde en beperkte waardevermindering vormen ook de lage onderhoudskosten van elektrische auto’s een sterk argument voor vlootbeheerders. Met zijn toonaangevende garantie en competitieve prijs werpt de IONIQ zich op als een van de voordeligste ecowagens op de markt. Een van de technische hoogtepunten van de productfamilie is dat de IONIQ Hybrid een uitzonderlijk laag verbruik kan voorleggen, goed voor een CO2-uitstoot van nauwelijks 79 g/km.

Restwaardecijfers (RW)

Duitsland*

EV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 47
BMW i3 49
Volkswagen e-Golf 43
HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 48
Toyota Prius 49
Toyota Auris 46

Frankrijk*

EV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 31
Volkswagen e-Golf 29
Nissan Leaf 27
HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 47
Toyota Prius 47
Toyota Auris 46

Nederland*

EV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 42
Volkswagen e-Golf 44
Mercedes B-Klasse 39
HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 47
Toyota Auris 42
Lexus CT200 42

VK**

EV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 27
BMW i3 29
Renault ZOE 18
HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 49
Toyota Prius 48
Lexus CT 34

Spanje*

HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 50
Toyota Prius 53
Toyota Auris 50

Italië*

HEV-modellen RW (%)
Hyundai IONIQ 41
Toyota Prius 41
Toyota Auris 37

*Bron: Eurotax, 36 maanden / 60.000 km (gegevens van september 2016)
**Bron: CAP, 36 maanden / 60.000 mijl (gegevens van september 2016)