Hyundai i10, restwaardekampioen!

Hyundai-i10-1024x688-w800-h600Onderzoek door vijf toonaangevende Europese automotive consultancybureaus wijst uit dat de jongste generatie van de Hyundai i10 zijn waarde beter zal behouden, niet alleen ten opzichte van de vorige modelgeneratie, maar ook in vergelijking met het gros van zijn directe rivalen.

Volgens het Britse CAP zouden i10-klanten in he Verenigd Koninkrijk kunnen rekenen op de beste restwaarde in het segment. Na drie jaar en 30.000 kilometer zou het basismodel, de i10 1.0 S, nog 49,8% van zijn oorspronkelijke waarde behouden, terwijl het model van de vorige generatie een restwaarde van 38,9 % had. Deze best-in-class resultaten gelden overigens voor het hele gamma: de 1.0 S met het middelste uitrustingsniveau is goed voor 50,3%, terwijl het topmodel, de 1.2 Premium, naar verwachting 50,0 % scoort.

Ook in Frankrijk wordt de New Generation i10 bedacht met uitstekende restwaarden in vergelijking met zijn concurrenten. Volgens het toonaangevende magazine L’Argus moet het recent gelanceerde nieuwe model 47,1 % van zijn initiële verkoopprijs kunnen behouden na drie jaar en 30.000 kilometer, waarmee hij zijn rivalen van Chevrolet, Citroën, Fiat, Peugeot, Renault en Toyota voorafgaat.

In Spanje verwacht EurotasGlass’s dat de nieuwste i10 na 3 jaar en 30.000 kilometer goed is voor een restwaarde van 46 %, waarmee Hyundai’s kleinste het merendeel van zijn concurrenten de loef afsteekt. Ook hier is sprake van een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige model, dat na dezelfde gebruiksduur en evenveel kilometers nog 40 % van de initiële prijs waard is.

Deutsche Automobil Treuhand (DAT) voorspelt dat de basisversie van de nieuwe i10 (1.0 Classic) na 36 maanden en 30.000 kilometer nog 48,6 % van de oorspronkelijke catalogusprijs zal opleveren, terwijl dat voor de 1.2 Style naar verwachting 49,3 % zal zijn.

In Italië schat het toonaangevende onderzoeksbureau en magazine Quattroruote dat de nieuwe i10 1.0 Style zo’n 35,2 % van zijn nieuwprijs zal behouden, wat een stijging is van 6 % ten opzichte van zijn voorganger.

De lage vaste kosten van de New Generation i10 komen ook deels op conto van de erg gunstige verzekeringspremies. Het Britse Thatcham Research bracht de i10 1.0 onder in verzekeringsgroep 1 – die overeenstemt met de laagst mogelijke premies – terwijl de Duitse verzekeringsvereniging GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft) de nieuwe i10 in groep 12 plaatste, waardoor hij beter scoort dan zijn voornaamste rivalen in het A-segment.