LeasePlan CarCost Index : België in top 10 duurste landen voor autobezit

De CarCost Index 2016 Index analyseert de totale kosten van het bezitten en operationeel houden van voertuigen in 24 landen

De LeasePlan CarCost Index geeft inzicht in de elementen die van invloed zijn op de totale voertuigkosten uit het segment van kleine tot middelgrote auto’s, zoals de Renault Clio, de Opel Corsa, de Volkswagen Golf en de Ford Focus.

De Index vergelijkt de belangrijkste kostenelementen, zoals de aankoopprijs, afschrijvingskosten, reparatie en onderhoud, verzekeringen, belastingen en uitgaven voor brandstof, én winterbanden indien de wet dit vereist. De analyse is gebaseerd op de operationele kosten tijdens de eerste drie jaar voor bestuurders die gemiddeld 20.000 km per jaar afleggen.

Regionale verschillen leggen de Europese kloof bloot

In Europa kan de gemiddelde kostprijs voor het besturen van een kleine tot middelgrote auto tot € 344 per maand variëren. De top drie van duurste landen voor het besturen van een benzinewagen zijn Noorwegen (€ 708), Italië (€ 678) en Denemarken (€ 673). De ranglijst van duurste diesellanden wordt aangevoerd door Nederland (€ 695), dat op korte afstand gevolgd wordt door Finland (€ 684) en Noorwegen (681 €). Het is opmerkelijk dat in Oost-Europese

landen zoals Hongarije, Tsjechië en Roemenië de kosten voor het bezit van een benzine- of dieselvoertuig aanzienlijk lager liggen, waarbij Hongarije met € 369 per maand het goedkoopst is.

Autobezitters oefenen slechts weinig invloed uit op het kostenplaatje

Afschrijvingskosten leveren de belangrijkste bijdrage aan de totale kostprijs van het autobezit. In Europa vertegenwoordigen de afschrijvingskosten voor kleine tot middelgrote auto’s gemiddeld 37% van de totale kostprijs. In Hongarije is de interessante totale kost vooral het gevolg van de aankoopprijs die gemiddeld lager ligt en een positief effect heeft op de afschrijvingskosten. Wegentaksen en btw tekenen voor 20%, terwijl de brandstof met 16% bijdraagt aan de totale maandelijkse kostprijs voor het bezit van een wagen. Omdat tot 84% van alle gerelateerde kosten opgelegd of vastgesteld zijn, kunnen de voertuigeigenaars relatief weinig invloed uitoefenen op de totale kostprijs.

In 6 van de 24 onderzochte Europese landen is rijden met een dieselvoertuig duurder dan rijden met een benzinewagen. Hoewel de dieselprijs aan de pomp goedkoper is dan de prijs voor benzine, wordt de hogere totale kost voor dieselauto’s in andere landen verklaard door hogere belastingen, verzekeringen of onderhoudskosten.

Milieutaksen spelen een rol

Het onderzoek bewijst dat er in de duurste landen (Italië, Scandinavische landen en Nederland) een belangrijk verband is tussen hoge algemene kosten én een hoge wegenbelasting of btw voor beide types voertuigen. Andersom geldt hetzelfde voor de goedkoopste landen (Hongarije, Tsjechië, Roemenië) waar er ook de belastingen het laagst zijn. Dit kan worden beschouwd als een weerspiegeling van de relatief sterke ‘groene’ beweging in de duurdere landen die zich vertaalt in de milieuwetgeving via belastingen. Zo dragen in Nederland de BTW en de verkeersbelasting tot 31% bij aan de totale kosten voor wie met diesel wil rijden. Als het gaat om benzinewagens is Noorwegen de belastingkampioen waar allehande taksen kunnen oplopen tot 29% van de totale kosten.

Johan Portier, Managing Director van LeasePlan Belgium: “Afschrijvingen en het gebrek aan controle over de voertuigkosten zijn twee elementen die vragen doen rijzen of het bezit van een eigen wagen voordelen biedt ten opzichte van leasing of andere alternatieven voor de mobiliteit van mensen vandaag de dag. Onze expertise in de volledige mobiliteitsketen – in combinatie met ons internationaal bereik – stelt ons in staat om leasewagens voordelig te beheren zodat onze klanten kunnen genieten van lagere naakte kosten dan wanneer ze hun eigen wagens of vloten zouden aankopen. Vanwege de complexiteit van de elementen die bijdragen aan de totale autokosten, raden wij potentiële autokopers of beheerders van wagenparken aan om rekening te houden met het grotere plaatje wanneer ze beslissen om een ​​nieuwe of gebruikte auto aan te kopen. Of zelfs beter om te leasen of een toekomstgerichte mobiliteitsoplossing zoals autodelen te overwegen, die lichter zal wegen op het budget en op het milieu.”

Reparatie en onderhoud: België bijna het goedkoopste

C’est en Suède que les frais d’entretien et de réparation sont les plus élevés, atteignant 15 % (85 €) du coût total. En Belgique, ces frais ne représentent que 6 % (31 €) du budget automobile total. Il est étonnant de constater que la Belgique est presque la moins chère en la matière, juste après la Turquie et le Royaume-Uni, alors que cela ne peut être expliqué par une main-d’œuvre moins chère comme c’est le cas en Turquie, où les frais de réparation et d’entretien plafonnent à 28 € par mois.

Belastingen en BTW: Nederland belast diesel bijna dubbel zo hoog als België

De Scandinavische landen en Nederland voeren de rangschikking aan van de landen die de hoogste belastingen en BTW verlangen. Nederland steekt daarbij met kop en schouders boven alle Europese landen uit voor wat de belastingdruk op diesel betreft. Met € 253 per maand betalen de Nederlanders daarmee bijna het dubbele van de Belgen (€ 140). Fiscaliteit wordt in de toplanden duidelijk gehanteerd om bestuurders te ontraden om te dieselen.

Gemiddelde benzinekosten in België bedragen € 111 per maand tegenover € 71 per maand voor de dieselrijders

Voor wie in Europa jaarlijks 20.000 kilometer aflegt, bedragen de maandelijkse brandstofuitgaven gemiddeld ​​€ 100 voor benzine en € 67 voor diesel. Italië voert de rangschikking van de brandstofkosten aan met gemiddeld € 136 per maand voor benzinewagens, voornamelijk te wijten aan de hogere fiscale heffingen op dit type brandstof. Opvallend is dat België eerder bij de duurdere benzinelanden hoort met € 111 per maand, tegenover € 71 per maand voor de dieselrijders. In de rangschikking zien we dat België voorafgegaan wordt door enkele Zuid-Europese landen zoals Portugal, Griekenland en Italië.

Vergelijking van de brandstofkosten in Europa (oranje: benzine / grijs: diesel)