Van Overtveldt wil fiscale tolerantie voor VW-klanten

Van overtveldtDe bedrijfswagenfiscaliteit wordt in België vooral gestuurd door de CO2-uitstoot en dat zowel voor de bestuurder (voordeel alle aard) als de bedrijven (solidariteitsbijdrage en fiscale aftrekbaarheid). Aangezien Volkswagen zowel bij zijn eigen merk als bij de zustermerken gesjoemeld heeft tijdens de metingen, zijn de parameters voor de fiscale berekening dus ook niet correct. In theorie zou er dus extra moeten betaald worden. Maar federaal Minister van Financiën Johan Van Overtveldt is van mening dat klanten te goeder trouw waren bij de aanschaf of leasing van het voertuig en dus ook niet het slachtoffer mogen worden van fraude door de constructeur. Daarom bekijkt hij of hij via een omzendbrief fiscale tolerantie kan geven aan de klanten, zowel voor de komende jaren als voor het verleden.

Van Overtveldt heeft bevoegdheid wat betreft deze materie maar niet voor de BIV (Belasting op in Verkeerstelling) en de jaarlijkse verkeersbelasting. Dat zijn regionale bevoegdheden. De verkeersbelasting wordt berekend op basis van cilinderinhoud en vermogen, en blijft dus buiten schot. Maar de BIV wordt in Vlaanderen berekend op basis van de Euronorm en de CO2-uitstoot, dus daar zijn mogelijk wel repercussies. Vanuit de Vlaamse regering hoeft Volkswagen trouwens op weinig begrip te rekenen. Vlaams Minister van Leefmilieu kondigde vandaag aan dat ze bekijkt welke juridische stappen ze kan ondernemen tegen de Duitse automobielconstructeur omwille van … zijn bijdrage aan de slechte luchtkwaliteit.

‘De fabrikant heeft gegevens van de uitstoot van hun wagens gemanipuleerd. Die wagens rijden mogelijk ook op onze wegen, en hebben dus rechtstreeks een invloed op onze luchtkwaliteit en de resultaten die Vlaanderen behaalt’, stelt de woordvoerder van Joke Schauvliege (CD&V).