0% BTW op elektrische auto’s: Topidee! Euh wacht eens …

Volgens Bloomberg, dat een ontwerptekst kon inkijken van de Europese Commissie, zou Europa plannen hebben om de BTW voor elektrische voertuigen tot nul te herleiden. Dit kadert in een post-COVID19 strategie die de katalysator moet worden voor een duurzamere toekomst. Klinkt fantastisch, … alleen: wie gaat dat betalen?

De EU is niet doof voor de verzuchtingen van de automobielindustrie, die net zoals andere sectoren, hard getroffen is door de COVID19-pandemie. Eventuele steunmaatregelen hebben trouwens weinig te maken met altruïsme maar alles met de harde economische werkelijkheid van honderdduizenden werknemers. Frau Merkel op kop, maar ook andere grote landen zoals Frankrijk hebben er alle baat bij dat er een maximaal aantal banen gered worden in de Europese automobielindustrie.

0% BTW voor EV’s

Een van de steunmaatregelen die dus op tafel liggen: een verlaging van de BTW naar 0% op de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen. Gemiddeld ligt die nu rond de 20% in de EU. Elektrische auto’s die plots 20% goedkoper worden, de EU hoopt daarmee de conversie naar elektrisch een boost te geven. “Willen we de autosector massaal ondersteunen, dan zullen de jongeren voor die factuur opdraaien”, staat er volgens Bloomberg te lezen in de ontwerptekst van de Europese Commissie. “Eventuele subsidies moeten de wensen van de jeugd inzake klimaatwijziging en gezonder leven respecteren”, klinkt het donkergroen bij de EU.

So far so good

Veel valt daar op het eerste zicht niet tegenin te brengen. Alleen zegt de ontwerptekst niets over de financiering. De inspiratie komt van een niet-EU land, namelijk Noorwegen, waar EV-rijders kunnen rekenen op tal van fiscale voordelen, waaronder 0% BTW bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Noorwegen wordt wel meer aangehaald als de beste leerling van de EV-klas. Het land is wel rijk dankzij olie- en gaswinning en beschikt ook over quasi-gratis energie dankzij waterkrachtcentrales. Niet meteen een blueprint van de meeste Europese landen … Appelen en peren.

De cijfers

Stel dat dit voorstel erdoor komt, en dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren want BTW is een nationale bevoegdheid van de lidstaten, dan mogen er toch wat vragen gesteld worden bij de financiering. In België was de auto vorig jaar goed voor iets meer dan 20 miljard euro fiscale opbrengsten. Zowat 1,6 miljard daarvan was BTW die betaald werd op nieuwe voertuigen. Nog eens 6,1 miljard BTW en accijnzen op brandstoffen. De rest op zaken zoals onderhoud en toebehoren en onderhoud en herstellingen. Bij een snelle conversie loopt de Belgische overheid meteen enkele honderden miljoenen mis, afhankelijk van hoeveel mensen overstag gaan voor die 0% BTW. Bij de BTW en accijnzen op brandstoffen zou dat al snel kunnen oplopen tot miljarden.

Show me the money

Dus: op zich een mooi idee als de EU en de lidstaten nu ook nog eens met een berekend voorstel op de proppen komen. Betekent dit hogere belastingen op elektriciteit om het verlies aan inkomsten van auto’s met verbrandingsmotoren te compenseren? If not, van waar gaat het geld dan wel komen? De consument heeft het recht om dat te weten. Want wat is hij gebaat met een goedkopere elektrische auto als zijn elektriciteitsfactuur met 20% omhoog gaat?

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto