2000-2020: 20 jaar automobiel en fleet in 10 cijfers

2020 is het begin van een nieuw decennium. De redactie van FLEET.be heeft haar archieven en die van Febiac en Renta doorzocht om enkele cijfers te verzamelen over de evolutie van de automobielsector en de fleet in de afgelopen twee decennia.

1. Ingeschreven voertuigen: 10.224.000

Tussen 1 januari 2000 en 25 december 2019 werden in België precies 10.223.987 nieuwe auto’s ingeschreven.

In 2000, was de Renault Mégane de meest ingeschreven wagen in België.

We moeten teruggaan naar 2003 om het minst productieve jaar te zien in termen van registraties: 458.796 eenheden. Het record gaat terug tot 2018, met 549.632 geregistreerde nieuwe voertuigen.

In 2019 waren er op 25 december 546.055 nieuwe auto’s geregistreerd.

De Renault Mégane was het model met de meeste registraties in 2000. In 2019 zou het weer – niet geheel verrassend – de Volkswagen Golf moeten zijn.

2. Bedrijfswagens: 48,5%

Tussen 1 januari 2000 en 25 december 2019 werden niet minder dan 4.960.751 auto’s geregistreerd op naam van een bedrijf (al dan niet in leasing), een zelfstandige of een vrij beroep.

In de afgelopen 20 jaar (die laatste paar dagen niet te nagesproken) was de ondernemerswereld goed voor 48,5% van alle registraties van nieuwe auto’s.

De wagen die het vaakst werd ingeschreven in de fleet in 2000? De (bijna) ononttroonbare VW Golf!

Alleen al in 2019 (tot 25 december) kwamen 312.700 nieuwe auto’s – 57% van het totale aantal inschrijvingen – op de B2B-markt terecht.

In 2000 was de meest geregistreerde auto in de fleet de Volkswagen Golf. In 2019 zou die wel eens onttroond kunnen worden door de Mercedes-Benz A-Klasse.

3. Belgische wagenpark: +25%

In 2000 reden er in België 4.628.949 auto’s rond, op een totaal wagenpark van 5.742.529 voertuigen.

Op 1 januari 2019 was het totaal aantal auto’s met ongeveer 25% toegenomen tot 5.782.684 stuks.

In dezelfde periode groeide het wagenpark van gemotoriseerde voertuigen tot 7.708.729 eenheden (+33%).

4. Wagenpark in leasing : +160%

In 2000 waren er volgens de Belgische Beroepsvereniging van Voertuigenverhuurders (de oude naam van Renta) 168.839 leasewagens.

Eind 2019 zullen dat er volgens Renta zowat 441.000 zijn.

Reken het maar na: dat is een vooruitgang met meer dan 160%!

5. Fiscale inkomsten: +117%

Gemotoriseerde voertuigen brachten de staat in het jaar 2000 9,574 miljard euro op.

Op 31 december 2018 waren de verschillende overheden zonder twijfel zeer blij om 20,733 miljard euro aan inkomsten te kunnen bijschrijven op de rekening.

Een toename met 117%, zoiets zie je niet elke dag!

6. Brandstofverbruik: +5%

Tussen 2000 en eind 2018 werd in België ongeveer 190 miljard liter brandstof (diesel, benzine en LPG) verbruikt.

In 2000 bedroeg het brandstofverbruik 9,762 miljard liter. Op 31 december 2018 noteerde Febiac een jaarverbruik van zo’n 10,251 miljard liter.

Terwijl het wagenpark en aantal gemotoriseerde voertuigen sterk toenam, steeg het brandstofverbruik slechts met 5%.

Zou dit – onder andere – het gevolg kunnen zijn van de voortdurende verbetering van de energie-efficiëntie van de voertuigen?

7. Type brandstof: 10.774, 11.128, 92.514…

In 2000 reden zo’n 2.719.604 auto’s op benzine. Hoewel benzine sinds 2017 in opmars is, heeft het de afgelopen twee decennia terrein verloren. Op 1 januari 2019 reden er nog 2.576.726 auto’s op benzine (-5,3%).

1.847.934 dieselauto’s waren er in 2000 in ons land in omloop. Ondanks een daling sinds 2017 was diesel op 1 januari 2019 nog steeds goed voor zo’n 3.058.386 (+65%) auto’s in België.

Elektrische, CNG- en hybride oplossingen kwamen in 2000 nog niet (als zodanig) in de tabellen voor. Op 1 januari 2019 reden er in ons land 10.774 elektrische auto’s, 11.128 CNG-auto’s en 92.514 hybrides rond.

8. Gemiddelde leeftijd: + 1 jaar en 7 maanden

In 2000 was de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark 7 jaar, 4 maanden en 20 dagen.

Per 1 januari 2019 was dit gemiddelde met meer dan anderhalf jaar gestegen tot maar liefst 9 jaar en 5 dagen.

9. CO2: -28,5%

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s bedroeg 167 gram in 2000, vergeleken met 119,2 op 31 december 2018 (-28,5%).

Tussen eind 2008 en eind 2018 hebben bedrijfsauto’s (al dan niet geleased) hun gemiddelde CO2-uitstoot verlaagd van 153 naar 116,5 gram (-24%).

Zelfstandigen hebben hun CO2-uitstoot ook verminderd, meer bepaald met 17% (van 152,6 naar 127,1 gram).

Dit is in ieder geval beter dan de particulieren die hun uitstoot met slechts 15% hebben verkleind, van gemiddeld 142,6 naar 121,6 gram.

10. SUV: 1,394 miljoen

We hebben de registraties per segment voor het jaar 2000 niet gevonden. We zullen het dus moeten doen met de situatie sinds 2005.

En daaruit blijkt dat de SUV’s een enorme groei kenden! Tussen 1 januari 2005 en 25 december 2019 zijn er in totaal 1.394 miljoen SUV’s van alle maten geregistreerd.

Van 28.306 geregistreerde eenheden in 2005 groeide het aantal verkochte SUV’s per jaar tot 213.531 op 25 december 2019. Dat is +600%.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!