5 manieren om downtime bestelwagen te verminderen, volgens Athlon Belgium

Foto: Athlon Belgium

Een bestelwagen beheren is veel intensiever dan een personenauto. Er zijn ook heel wat indirecte kosten waar rekening mee gehouden moet houden, zoals stilstand, verloren arbeidsuren en administratie. Athlon Belgium geeft tips hoe je deze ‘downtime’ onder controle houdt en tijd, resources en geld bespaart.

Vijf manieren om downtime te reduceren:

1. Ga voor allseasonbanden. Twee keer per jaar naar de bandencentrale of garage rijden om zomer- voor winterbanden te ruilen en vice versa kost tijd, geld en kilometers. Een van is bovendien niet beschikbaar voor opdrachten zo lang hij bij de bandencentrale of garage staat. Allseasonbanden kunnen het hele jaar door gebruikt worden en bieden aldus een aanzienlijke besparing. 

2. Neem een multimerkentankkaart. Brandstof tanken kan een tijdrovende bezigheid zijn als je als bestuurder verplicht bent om steeds binnen een bepaald netwerk te gaan en dus regelmatig om te rijden. Waarom niet gewoon het dichtstbijzijnde station nemen? Het kan met een multimerkentankkaart, waarmee je haast overal terechtkunt. Alle tankbeurten worden bovendien op één factuur gebundeld, wat dan weer heel wat administratie spaart.

3. Combineer interventies. Voor onderhoud bij de ene garage, voor een reparatie bij een andere en voor een bandenwissel naar de bandencentrale: dat is tijdverspilling. Je kunt deze interventies beter combineren en laten uitvoeren op één en dezelfde plaats (one-stop-shop).

4. Laat van oppikken en terugbrengen. Eigen personeel inschakelen om tijdens de werkuren op onderhoud te gaan of de bestelwagen aan te bieden bij de jaarlijkse technische inspectie? Dat is een kostelijke oplossing. Een pick-up & delivery service vormt dan ook een interessant alternatief.

5. Zorg voor een vervangvoertuig tijdens het onderhoud. Personeel op non-actief zetten tijdens een onderhoudsbeurt is gelijk aan business verliezen. Een vervangbestelwagen past een mouw aan dit probleem.

Downtime is een van de grootste bekommernissen van de bestelwagenrijder. En die bekommernis nemen we zo mee in Athlon Vanlease. Deze full-service leasing voor bestelwagens neemt al deze overhead uit handen, terwijl je als bedrijf maximaal operationeel bent. Bovendien kun je als optie twee keer per jaar een check-up laten uitvoeren. Onze technicus komt ter plaatse, inspecteert het voertuig op diverse punten en maakt een testrit. Zo worden eventuele problemen tijdig aangepakt voordat ze escaleren.”

Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist bij Athlon Belgium
Steve Somers, LCV-specialist bij Athlon Belgium

Leasing: een dure oplossing?

Sommige mensen denken dat leasen een dure oplossing is. Wie alles in rekening brengt, zal echter inzien dat dat niet strookt met de werkelijkheid. Zelf instaan voor het operationele beheer is een tijdrovende bezigheid. Als personeel naar de keuring, de bandencentrale of de garage moet gaan tijdens de werkuren, dan is dat evenmin een kostenefficiënte oplossing. Ook moeten vervangvoertuigen en de administratieve opvolging zelf geregeld worden waardoor aan bestelwagens in eigen beheer een aanzienlijk prijskaartje vasthangt.  Bovendien betekent elk uur dat een gesloten bestelwagen, chassis-cabine, kiepwagen, koelwagen of welke ander licht vrachtvoertuig dan ook stilstaat, een potentieel verlies aan inkomsten. 

TCU: het totale plaatje

Om de vergelijking te kunnen maken tussen bestelwagens in eigen beheer en een leasing, is een optelsom nodig van de gebruikelijke kosten – de aankoopprijs, de verzekering, de onderhouden en herstellingen, de verkeersbelasting, de banden en de brandstof – en de voorgenoemde kosten die voortvloeien uit het technische en administratieve beheer van bestelwagens. Dit totale kostenplaatje is de Total Cost of Use (TCU). 

“Op basis van de TCU kun je appelen met appelen vergelijken en een geïnformeerde beslissing nemen. Wat ook nog meegenomen moet worden in de overweging is dat bij een leasing alle onvoorziene technische kosten zijn inbegrepen en er geen zorgen nodig zijn in verband met de de herverkoop van de bestelwagen.”

Steve Somers

Athlon Belgium zet alle parameters op een rijtje in een TCU-gids.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine