6 op 10 Belgen denkt dat ze batterij van een elektrische wagen best pas opladen wanneer die praktisch leeg is

Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een hybride, een plug-in hybride of full elektrische wagen. Per kwartaal komen daar meer dan 50.000 nieuwe elektrische voertuigen bij. De transitie richting elektrisch rijden is wel degelijk ingezet, al bestaan er vandaag nog heel wat misvattingen over. Zo blijkt uit een online enquête van Blitz Power, ontwikkelaar en aanbieder van laadoplossingen, waaraan 1.669 Belgen deelnamen.

“Hoewel er al zoveel gezegd en geschreven werd over elektrisch rijden, blijven er nog steeds onware verhalen circuleren, die mensen onterecht afschrikken om de stap te zetten richting elektrisch rijden” zegt Alexander Hertsens, CEO van Blitz Power. “Elektrisch rijden en laden is de toekomst. De transitie richting duurzame mobiliteit moet hoe dan ook versneld worden. Naast de juiste overheidsinitiatieven willen ook wij bij Blitz Power een actieve rol opnemen, door mensen correct te informeren en aan te moedigen.”

Vooroordeel 1: op vakantie gaan

Maar liefst 41% van onze landgenoten denkt dat op reis gaan met een elektrische wagen moeilijker is en langer duurt dan wanneer je met een brandstofwagen reist. Niets is minder waar. Het bereik van een elektrische wagen hangt af van auto tot auto, maar gerekend op een rijbereik van ongeveer 400 km op de autosnelweg aan gemiddeld 100km per uur, moet je voor een route van 1.200 km slechts 2 tussenstops doen om te laden tussendoor. Je laadt immers op voor je vertrek en voor de laatste laadbeurt ben je al op je locatie. Een laadbeurt duurt maximaal 40 minuten. Wie veilig wil rijden, doet voor een gelijkaardige rit met een niet-elektrische wagen ook minstens 2 stops, waardoor het tijdverlies minimaal is.

Vooroordeel 2: opladen

Bijna 6 Belgen op 10 (57%) gelooft nog steeds dat ze de batterij van hun wagen best pas opladen wanneer die praktisch leeg is. Ook dit is een fabeltje. Een elektrische wagen opladen, doe je op een andere manier dan een benzine- of dieselwagen, waarbij je rijdt tot het reservoir leeg is en dan tankt. Bij een elektrische wagen laad je op het moment dat het mogelijk isHet is een kleine moeite en zo vertrek je altijd met een maximum rijbereik. ​

Vooroordeel 3: het net Bijna de helft (42%) van de Belgen denkt dat het Belgische stroomnet niet klaar is voor méér elektrische wagens. Die zorgen zijn onterecht. Het stroomnet is klaar voor meer elektrische wagens, al is het belangrijk om slim om te gaan met elektrisch laden en piekmomenten te vermijden. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om standaard te laden tijdens de dag en maak gebruik van zoveel mogelijk zonnestroom of maak gebruik van energiemanagement door traag op te laden tijdens piekmomenten en snel te laden tijdens daluren, zoals ’s nachts.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine