6 op 10 Belgen verlaat job bij afschaffing bedrijfswagen

De meerderheid van de Belgen houdt vandaag nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt uit de mobiliteitsstudie van Securex onder 1.500 Belgische werknemers. Daaruit blijkt bovendien dat de alternatieven nog te vaak onbekend zijn, terwijl het woon-werkverkeer jaar na jaar als meer belastend wordt ervaren met de Brusselse pendelaars op kop.

Uit een grootschalige mobiliteitsstudie van Securex blijkt dat de Belg nog steeds zeer gehecht is aan zijn bedrijfswagen. 59% van de respondenten met een bedrijfswagen geeft zelfs aan bereid te zijn van werk te veranderen indien zijn werkgever geen wagens meer zou aanbieden. Vooral werknemers jonger dan 50 zijn hiertoe bereid (66% versus 36%).

Naast de liefde voor de bedrijfswagen heerst er ook een afkeer voor de alternatieven. Gevraagd naar het feit of ze bereid zijn hun wagen in te ruilen voor een kleinere wagen samen met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen…), geeft 2 op 3 Belgische werknemers aan hier niet voor open te staan. Opvallend, er is geen verschil tussen mannen en vrouwen, noch in leeftijd of woonplaats van de werknemers.

Flexibiliteit

Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die de werknemer al dan niet geniet in plaats en tijd naar en van het werk. Werknemers die kunnen kiezen wanneer ze werken (glijdende uren), overwegen meer (44% versus 23%) om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een klein(er) model en die te combineren met alternatief vervoer als hun werkgever dat aanbiedt. Bij werknemers die kunnen kiezen waar ze werken (telewerk) is het verschil zelfs nog groter (45% versus 23%).

Hermina Van Coillie, HR Research Expert Securex: “Vooral jongere werknemers hechten veel belang aan hun bedrijfswagen. Dat is ook normaal. Zij hebben vaak kinderen en drukke levens, en het woon-werkverkeer maakt vaak een ommetje naar de winkel of de school.  Maar we zien dat wie meer flexibiliteit heeft in waar en wanneer ze werken, ook meer openstaat om met meerdere vervoersmodi te gaan experimenteren. Als het de bedrijven menens is om hun werknemers uit de wagen te krijgen, dan kijken ze best naar het bredere plaatje en niet enkel naar hun mobiliteitspolicy.

Alternatieven nog te weinig gekend

Uit het onderzoek blijkt ook dat er nog marge is om de alternatieven beter bekend te maken.

  • 1 op 5 Belgische werknemers geeft aan niet op de hoogte te zijn van de mogelijkheden om de bedrijfswagen in te ruilen voor een alternatief.  
  • Slechts 1 op 4 van de Belgische werknemers is wel op de hoogte én vindt de alternatieven interessant.
  • De overige 57% van alle respondenten kent de alternatieven, maar vindt ze niet interessant.

Iris Tolpe, Director Business Consultancy Securex: “De meerderheid van onze klanten geeft aan mobiliteit hoog op de agenda te plaatsen binnen hun onderneming. Vaak merken we dat werkgevers zelf nog onvoldoende de alternatieven op de markt kennen. Het mobiliteitsbudget wint nu wel aan belang, en steeds meer werkgevers zijn bereid om in alternatieven te investeren.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!