Alain Visser – Lynk & Co: “Verbrandingsmotoren vervangen door elektrische is helemaal geen revolutie”

De Belg Alain Visser, CEO van Lynk & Co, deed enkele straffe uitspraken tijdens een debat georganiseerd door onze collega’s van Fleet Europe tijdens hun jaarlijkse Summit. We interviewden hem achteraf … en ook dat gesprek leverde enkele opmerkelijke quotes op. We geven er u enkele mee, het volledige interview leest u in het januarinummer van FLEET.

Tijdens het debat poneerde Visser onder andere dat de elektrische transitie eigenlijk helemaal geen duurzame revolutie is. Hij noemde het letterlijk “bullshit” omdat autoconstructeurs aan die technologische transitie geen strategie koppelen om auto’s duurzamer te gebruiken. Een andere opmerkelijke uitspraak: “De klassieke bedrijfswagen is ten dode opgeschreven. Binnen drie jaar is dat hoogstens nog een onderdeel van een mobiliteitsbudget.”

U hebt heel uw carrière zelf auto’s verkocht – voordien voor Volvo en Opel – en tijdens het debat klonk u bijna als een zondaar die een publieke biecht deed. Wat is er mis met auto’s verkopen, zeker als ze beter zijn voor het klimaat en het milieu?

AV: “(lacht)Ik weet dat ik enkele bommetjes gegooid heb tijdens het debat, maar het is een industrie die dat nodig heeft. Ik heb twee zonen en als ze mij vragen wat ik heel mijn leven gedaan heb, dan moet ik zeggen: auto’s verkocht. Enerzijds ben ik wel trots op mijn parcours. Anderzijds heb ik ook het gevoel dat we wel iets anders kunnen doen in de toekomst. Het wagenpark in België – en eigenlijk in de meeste Europese landen – staat 96% van de tijd stil. Is de oplossing dan om steeds meer auto’s te bouwen en te verkopen? Zelfs al zijn ze elektrisch, dat verandert niets aan de mobiliteitsproblemen als iedereen zijn eigen auto wil bezitten. Het kan  dus anders. Duurzaam betekent ook en vooral de auto’s verstandiger gaan gebruiken. En daar zijn we nu mee bezig bij Lynk & Co door het concept van een maandelijks abonnement te koppelen aan de formule van onderverhuur. Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik met iets bezig ben dat geen corporate opgave is. Het is iets waar ik persoonlijk in geloof en dat tegen die arrogante automobielindustrie ingaat.”

Slaat het concept van Lynk & co aan?

AV: “Veel beter dan we gehoopt hadden. We hebben zelfs te weinig wagens om te leveren. Ons target voor 2021 was 9.000 contracten, dus mensen die de auto huren in plaats van kopen. In Europa zitten we momenteel op ongeveer 30.000 contracten en in België 2.000. Terwijl we qua marketing en promotie nauwelijks iets gedaan hebben, behalve ons clubhouse geopend in Antwerpen. Een onverhoopt succes dus. Alleen jammer dat we ze niet snel genoeg kunnen leveren. Er rijden er momenteel 4.000 rond in Europa.”

“Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik met iets bezig ben dat geen corporate opgave is. Het is iets waar ik persoonlijk in geloof en dat tegen die arrogante automobielindustrie ingaat.”

U zegt ook dat de klassieke bedrijfswagen geen toekomst meer heeft. Onderschat u de verknochtheid van de Belg met zijn auto niet?

AV: “Ik zeg niet dat dit nu plots allemaal gedaan zal zijn. Toen wij vijf jaar geleden begonnen met Lynk & Co, zeiden 10% van de klanten dat de klassieke bedrijfswagen voor hen niet meer hoefde. Ze wilden iets anders dat flexibeler en duurzamer is in gebruik. Wij zien dat cijfer snel stijgen. Maar ik kan niet ontkennen dat vandaag zeker 80%  nog altijd zijn eigen auto wil die de hele tijd beschikbaar is. Maar de transitie is ingezet en ook al gebeurt het geleidelijk: mobiliteit zal de focus krijgen. Niet het voertuig zelf.”

Zal technologie daar ook een rol in spelen? Zoals autonome wagens?

AV: “Iedereen spreekt over elektrische mobiliteit. Sorry, dat is peanuts. Een andere krachtbron onder de motorkap, noem ik geen revolutie. Ik weet dat het technologisch kolossaal is, maar op het vlak van mobiliteit helemaal niet. Autonomous drive is wel een echte revolutie die heel de automobielindustrie gaat veranderen. Alleen zien ze dat volgens mij zelf nog niet in. Binnen 20, 30 jaar koopt niemand nog een auto in de steden. Je zal een autonome Uber hebben die je oppikt waar je wil. Geen parkeerproblemen, geen servicekosten en je kan een glaasje drinken en je laten rijden. Waarom zou je dan nog een auto kopen?”

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine