AUDI Q5/SQ5: Aan paarden geen gebrek

De carrière van de in 2008 voorgestelde Audi Q5 nam meteen een hoge vlucht. Vandaag zit hij halverwege zijn levenscyclus en schotelt de Duitse constructeur ons modeljaar 2013 voor.

Tekst: Grégory Livis

Voor deze minifacelift neemt het merk met de vier ringen uiteraard geen risico’s. De esthetische retouches beperken zich aan de buitenzijde tot een markanter design voor de koplampen, ledachterlichten, een nieuwe achterspoiler en een gewijzigde uitlaat. In het interieur werd de ergonomie bijgeschaafd, zodat alle functies zich voortaan intuïtiever laten bedienen. Voorts werd ook het audio- en multimediasysteem geüpdatet.

De belangrijkste wijziging schuilt echter onder de motorkap. Naast de 143 pk-variant van de 2.0 TDI is er nu ook een versie die 177 pk levert (tegenover 170 paarden vroeger). Ook de 3.0 TDI van 245 pk geeft nog steeds present. De V6 3.2 FSI met 270 pk (en 330 Nm koppel) staat echter zijn plaats af aan de V6 3.0 TFSI met 272 pk en 400 Nm. Deze benzinemotor heeft meer pit in huis en is minder dorstig. Onderaan wordt het benzinegamma aangevuld met de 225 pk en 350 Nm sterke 2.0 TFSI.

Het orgelpunt van de presentatie van de vernieuwde Q5 is de sportversie, die SQ5 werd gedoopt. Net als BMW weet Audi al geruime tijd sportiviteit te rijmen met dieselaandrijving. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat in het geval van deze snelle Audi een V6 TDI van 3,0 liter (en 313 pk) met dubbele turbo de dienst uitmaakt. Met een heel wat explicietere look als toemaatje.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine