Autosalon 2023 : Alle aanwezige merken, paleis voor paleis, en waarom ze komen!

Febiac maakte het bekend in de FLEET.be Podcast met Gabriel Goffoy: er zullen meer dan 50 merken aanwezig zijn op het Autosalon van 2023. Welke zijn dat (voorlopig, tenminste)? In welk paleis zullen ze aanwezig zijn? En waarom trekken ze naar Brussels Expo?

Paleis 5

De merken

Abarth – Alfa Romeo – Alpine – Citroën – DS – Dacia – Fiat – Jeep – Lotus – Maserati – Opel – Peugeot – Renault

Reacties

Martin Domise (Managing Director Renault Brand Belux) : “Bij Renault houden we van auto’s, dat is altijd zo geweest! Daarom nemen wij deel aan het Autosalon van Brussel, dat een belangrijk evenement in Europa is geworden. Het is voor ons een gelegenheid om ons gamma te tonen, zowel het huidige als het toekomstige. Maar het is ook het moment om onze klanten te laten dromen door ze een voorproefje te geven van hoe ons merk er de komende jaren uit zal zien, met onze concept cars Scénic Vision, R5 Protoype en 4EverTrophy. En laten we natuurlijk niet vergeten dat het Autosalon van Brussel uniek is in zijn soort omdat het volledig bijdraagt aan een belangrijke commerciële periode voor de Belgische markt.”

Guy Vandenbranden (Managing Director Dacia Brand Belux) : “Dacia neemt dit jaar met Sandero en Duster de twee eerste plaatsen in op het podium van de meest verkochte auto’s aan particulieren in België en is zo ook het populairste merk bij de particuliere klanten. Dacia is zopas een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis begonnen met de introductie van een nieuwe merkidentiteit. Een nieuw logo, dat op het hele gamma (Spring, Sandero, Duster en Jogger) tegelijk wordt geïntroduceerd samen met een nieuw design en nieuwe kleuren … Zoveel goede redenen dus om met volle overtuiging deel te nemen aan het Salon van Brussel, een uniek automobiel feest in Europa!”

Stéphane Levi (Country Manager Belux Stellantis) : “Bij Stellantis zijn wij meer dan enthousiast om de draad terug op te pikken met de traditie van de Brussels Motorshow. In januari zullen alle merken van Stellantis heel wat nieuwigheden presenteren en vooral de bezoekers te woord staan om hen te begeleiden in de juiste keuze voor de aankoop van zijn nieuwe geëlektrificeerde wagen.”

Paleis 6

De merken

Ford – Honda – Hyundai – Isuzu – Maxus – Mazda – MG – Polestar – SsangYong – Suzuki – Tesla

Reacties

Olivier Sermeus (Managing Director Astara Western Europe) : “Voor Astara is het de eerste keer om onder onze nieuwe naam deel te nemen aan het salon. Samen met onze merken zullen we een zeer uitgebreid aanbod aan personen- en bedrijfswagens tonen, met zelfs enkele opmerkelijke premières en een nieuw Europees merk voor de Belux markt. Dat nieuwe merk zal trouwens een perfecte verbinding vormen met de Astara mobiliteitsoplossingen die ervoor zullen zorgen dat onze klanten bij ons terecht kunnen voor een 360° mobiliteitsaanbod en diensten.”

Peter Bertin (Managing Director Ford): “Het Salon van Brussel is en blijft de hoogmis voor autominnend België. Een unieke kans om zowat alle merken tegelijk op één plaats samen te vinden en te genieten van de laatste nieuwigheden. Maar ook de gelegenheid om meer productinformatie te krijgen, en extra info over speciale aanbiedingen, nog voor een eerste bezoek aan een dealer/verdeler.

Voor Ford staat het Salon 2023 in het teken van verdere electrificatie en Ford Pro, de nieuwe organisatie
binnen Ford ivm productiviteit van bedrijfsvoertuigen.


Bovendien worden enkele volledig nieuwe modellen getoond:
• De Ford Ranger, in Wildtrak uitvoering.
• De avontuurlijke Ford Bronco, een echte amerikaanse outdoor SUV.
• De nieuwe generatie Ford Transit Custom, én de 100% electrische versie van deze best verkochte bestelwagen in Europa: de Ford E-Transit Custom. »

Tim Bosmans (Managing Director Mazda) : “Mazda is altijd al aanwezig geweest op het Autosalon in Brussel. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat wij opnieuw kunnen aanknopen bij deze traditie. Het Salon biedt ons namelijk een unieke mogelijkheid om onze nieuwe producten te tonen aan het grote publiek, maar ook om ons Mazda-DNA onder de aandacht te brengen. Het is een uitgelezen opportuniteit om ons merk meer visibiliteit te geven, zeker ook bij de bezoekers die nog niet zo vertrouwd zijn met Mazda. En door onze deelname ondersteunen wij uiteraard ons netwerk en de verkoop van Mazda in België. Het Autosalon van Brussel is trouwens het enige Salon in Europa waarop Mazda nog aanwezig is. Wij zijn van mening dat het Salon een belangrijke toegevoegde waarde is voor de autoindustrie in ons land.. »

Lies Eeckmans (Managing Director Polestar) : “Als enige 100 procent elektrische Europese automerk speelt Polestar een voortrekkersrol. Tegen 2030 ambiëren we met het Polestar 0-project een volledig klimaatneutrale wagen te bouwen. Onze sector is in transitie en dat zul je ook ontdekken op het Salon, dat voor zijn 100ste editie in het teken staat van technology meets sustainability. Dat thema sluit naadloos aan bij de nieuwe Polestar 3, de SUV voor het elektrische tijdperk die we op het Salon voor het eerst aan het grote publiek tonen, naast de elektrische performance fastback Polestar 2 en de gelimiteerde serie Polestar 2 BST edition 270. Breng dus zeker een bezoek aan onze stand. Het Salon is ook een mooi moment om even stil te staan bij drie jaar Polestar in België. Met trots kunnen we zeggen dat we sinds onze lancering op het Salon van 2023 uitgegroeid zijn tot een vaste waarde in het Belgische straatbeeld.”

Quentin Vaessen (Country Manager Sales & Delivery Tesla) : “Tesla is verheugd aanwezig te zijn op deze bijzondere 100e jubileumeditie van Het Salon. Door de fiscaliteitsverandering voor bedrijfswagens in 2023 die de transitie naar volledig elektrische mobiliteit markeert, wordt dit een belangrijk jaar. Op Het Salon tonen wij graag onze volledige ‘S3XY’ reeks. Tesla presenteert hier met trots voor het eerst aan een groot publiek de nieuwste Model S Plaid, een nieuw niveau van luxe en prestatie. Met 0-100 in 2,1 seconden en 1020 pk is het de snelst accelererende wagen die momenteel in productie is en is hij net als de Model X Plaid uitgerust met het yoke-stuur en een uniek interieurdesign, boordevol technologie. Daarnaast is de Model 3 te zien, én tonen we graag de Model Y: de Rear Wheel Drive (RWD) variant is recent geïntroduceerd en is daarmee de meest betaalbare Tesla.”

The Avenue (podiums, zonder echte stand – leer hier alles over in de FLEET.be podcast)

Alpina – Aston Martin – Jaguar – Land Rover – McLaren – Mercedes-Benz

Paleis 7 + 9

De merken

BMW – BYD – Kia – Lexus – MINI – Nissan – Subaru – Toyota – BAIC – DFSK – Seres – Aiways – Dodge

Reacties

Dr. Alexander W. Wehr (President & CEO BMW Group Belux) : “Het Autosalon van Brussel is altijd een belangrijk verkoopmoment geweest voor de Belgische markt. Mobiliteit in al zijn aspecten staat centraal op deze honderdste editie, die een platform zal zijn voor nieuwe, duurzame en toch dynamische technologie voor de behoeften van vandaag en morgen. Als marktleider in België zien wij het als een eer en vanzelfsprekendheid om aanwezig te zijn op de 100e verjaardag van het Autosalon in Brussel.”

Michael Shu (General Manager en Managing Director, BYD Europe and International Cooperation Division) : “BYD komt naar België met een volledige reeks nieuwe elektrische auto’s, die voldoen aan de hoge verwachtingen van onze klanten. We introduceren modellen die betrouwbaar, praktisch en comfortabel zijn en standaard een premium uitrusting aan boord hebben. We hebben veel respect voor de Europese auto-industrie en haar ecosysteem, inclusief design, R&D, productie, verkoop, aftersalesnetwerk en diensten. Het is onze strategie om samen te werken met gevestigde en gerespecteerde lokale dealers – zoals Inchcape in België die onze visie delen, om een hoog niveau van klantenservice te bieden. Daarom heeft BYD de toetreding tot de Belgische markt zorgvuldig voorbereid. Met ons design, onze technologie, onze diensten en onze dealerpartners zal BYD zich proberen te onderscheiden van de massa en de best mogelijke ervaring bieden aan Europese consumenten.”

Jérôme Saigot (Algemeen Directeur Nissan Belux) : “Nissan zal met trots op het 100ste Autosalon tonen dat het zijn ambities heeft waargemaakt”, zegt Jérôme Saigot, Managing Director Nissan Belux. “We focussen met een volledige geëlektrificeerd gamma op duurzame mobiliteit en brengen de nieuwe technologie e-POWER op de markt. We zijn fier op onze compleet vernieuwde line-up en op het feit dat we met nieuwe technologieën zoals e-POWER verder durven gaan dan andere aanbieders in de markt. Zo bevestigen we nogmaals dat Nissan pionier is op het gebied van crossovers en elektrisch rijden.”

“Nissan vindt een deelname aan het Autosalon belangrijk en zal een volledig vernieuwd en geëlektrificeerd gamma tonen. Met de Ariya, LEAF en Townstar EV heeft Nissan een mooi gamma elektrische wagens in huis. Maar nog niet alle consumenten zijn klaar voor 100% elektrisch rijden. Zij kunnen met de Qashqai e-POWER en X-Trail e-POWER kennismaken met het rijplezier van een 100% elektrische aandrijving zonder dat ze de wagen hoeven op te laden via een stekker; een tweede motor op benzine wekt de elektriciteit op. Met deze modellen heeft Nissan een toekomstgericht technologisch en innovatief aanbod in huis.”

Didier Parmentier (Deputy General Manager Belux Subaru) : “Subaru is al jaren een vertrouwd gezicht op het Autosalon in Brussel. Voor Subaru is het Autosalon immers een niet te missen evenement. Brussel staat niet alleen bekend als een koopsalon. Voor ons is het ook het uitgelezen moment om ons kenbaar te maken bij het grote publiek. Tijdens deze 100ste editie heeft Subaru ook een extra redenen om te feesten. Het Japanse automerk zal de Solterra voorstellen, zijn eerste volledig elektrisch SUV. Met deze EV en met interessante leasetarieven zal Subaru zich ook kunnen richten op de zakelijke markt. Daarnaast zullen de bezoekers ook kunnen kennis maken met de nieuwe modeljaren van de XV, de Forester en de Outback. Tenslotte viert Subaru de vijftigste verjaardag van zijn All-Wheel Drive (AWD) systeem. Deze permanente vierwielaandrijving is een van de kerntechnologieën die Subaru’s inzet voor veiligheid en rijplezier onderschrijven en resulteert in uitstekende rijeigenschappen in uiteenlopende weers- en
wegomstandigheden. Breng dus zeker een bezoekje aan Subaru in hal 7.”

Michael Roosen (CEO / Managing Director Toyota-Lexus) : “Het Autosalon van Brussel is een absolute must voor de particuliere consument, een segment waarin Toyota een van de leiders is. Wij willen dat consumenten die nog twijfelen over welke geëlektrificeerde auto bij hun behoeften past, onze praktische en betaalbare hybrides ontdekken. We zijn er trots op dat we een bijdrage kunnen leveren om het Autosalon van Brussel beter en sterker dan ooit te maken. Er is maar één groot autosalon in Europa, en dat is dit! Onze Toyota & Lexus stand – die een echte blikvanger wordt! -zal ons hybride gamma in de kijker zetten, omdat het dé elektrische oplossing is voor de particuliere consument van vandaag.”

Olivier Gelas (Managing Director Kia) : “Voor het vernieuwde merk Kia is deze jubileum editie van het Salon zonder meer een uitstekende gelegenheid om onze vergaande know-how inzake toekomstgerichte mobiliteits oplossingen aan het grote publiek voor te stellen. Dankzij een totaal nieuw standconcept, dat perfect de nieuwe merkidentiteit belichaamt, creëren we een heuse ‘Movement that inspires’ omgeving waarin ondermeer ons uitgebreid aanbod aan geëlectrificeerde producten volledig tot zijn recht komt, met als blikvangers de volledig electrische EV6, bekroond als Car of The Year 2022, en de nieuwe Niro en
Sportage.”

Paleis 11 (D’Ieteren)

De merken

Volkswagen – Volkswagen Commercial Vehicles – Audi – Skoda – SEAT – CUPRA – Porsche – Bugatti – Bentley – Lamborghini – Rimac – Microlino – Lab-box (Start-up incubator) – Lucien – MyWay – Wondergroep – EDI – GoSolar – Volkswagen D’Ieteren Finance

Reactie

Denis Gorteman (CEO D’Ieteren Automotive) : “Zo’n vijf jaar geleden zijn we onze beroepen beginnen heruitvinden en hebben we een reeks initiatieven gelanceerd die D’Ieteren hebben getransformeerd tot een belangrijke speler op het gebied van multimobiliteit. De intrede van elektrische modellen in al onze merken, de autodeelprojecten van Poppy, de elektrische oplaadoplossingen van EDI, de micromobiliteit van Microlino en zelfs de creatie van Lucien, een distributienetwerk voor fietsen, zijn hier enkele concrete voorbeelden van. Met deze initiatieven en onze toekomstige projecten werken we aan een breed ecosysteem in het teken van een vlotte en duurzame mobiliteit voor iedereen, die beantwoordt aan de uitdagingen van onze veranderende maatschappij. Het salon van Brussel is voor ons de perfecte gelegenheid om deze innovaties voor te stellen aan onze bezoekers, om te luisteren naar hun wensen en om extra aandacht te besteden aan iedereen die een carrière wil in een snel evoluerende sector.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine